Annons
Nyheter

Ancher - konstnär mot alla odds

I fokus för vårens stora utställning på Arken står Anna Brøndum, dotter till Skagens berömda krögarpar Erik och Hedvig Brøndum och så småningom mer känd som Anna Ancher, en av det förra sekelskiftets mest framstående (kvinnliga) konstnärer.
Nyheter • Publicerad 4 mars 2011
?Sömmerskans huvud, Ane?. Pastell på duk från 1890.
?Sömmerskans huvud, Ane?. Pastell på duk från 1890.Foto: 

Att Anna Ancher, som föddes 1859 i en isolerad fiskeby på Nordjyllands allra yttersta, sandiga udde verkligen blev konstnär var nu inte helt och hållet hennes egen förtjänst. Redan på 1860-talet hade danska friluftsmålare fått upp ögonen för Skagens orörda och unika blandning av kustnatur och fiskarbefolkning. En konstnärskoloni var under uppsegling och under sommarmånaderna stod Brøndums för kost och logi. En av de första att finna vägen till Skagen var bornholmskonstnären Michael Ancher. Han var också en av dem som upptäckte den unga Annas konstnärliga ådra och övertalade pappa Erik att hon redan vintern 1875 skulle få skriva in sig som elev vid Wilhelm Kyhns privata tecknar- och målarskola för kvinnor i Köpenhamn. En tonårstjej från den nordjyska utmarken på konstskola i Köpenhamn och det i en tid då kvinnor förväntades ”stå vid spisen och föda barn”. Tanken svindlar?

1880 gifte hon sig med Michael Ancher. Stödd av honom och närd av intryck från långa studieresor till Wien och Paris fortsatte den brådmogna Anna att utvecklas. Millet från Barbizonskolan, Monet, Gauguin: alla hade de något att ge vilket också såväl utställning som katalog belyser, analyserar och kommenterar. 110 verk visas. I tiden sträcker de sig från debuten i slutet av 1870-talet och fram till några år före hennes bortgång 1935. De ”stora”, välkända verken saknas men kompenseras av skisser, förarbeten och mindre kända verk. Dessa har hämtats ur gömmorna i Michael och Anna Anchers hus (numera museum) i Skagen och ger en långt mer nyanserad och närgången bild av Anna Anchers konst än den man normalt möter.

Annons

Bländad av P. S. Krøyers målningar från Skagens Sønderstrand brukar man hänfört tala om Skagens ”blå ljus” och glömmer det utställningen nu påminner om: att Anna Ancher var Skagenkolonins stora ljusskildrare. Inte så att hon sökte förmedla det atmosfäriska ljus som Skagen så ofta badar i (även om månskensbilder från stranden inte alls var henne främmande) utan det ljus som trängde in genom ateljéns och fiskarstugornas fönster, som kastade solkatter på väggarna, som värmde åldrande kinder och fick krukväxterna att glöda.

Ett särskilt intresse ägnas Anna Anchers pasteller. De franska impressionisterna hade blåst nytt liv i denna svåra teknik som älskats av rokokokonstnärerna. Anna följde tätt i deras (impressionisternas) spår och lärde sig redan under elevtiden att bemästra den. Hela 24 verk, varav några nyupptäckta, ingår och illustrerar teknikens mångsidighet som löper från persikolena schatteringar till rent impressionistiska staccatorytmer.

I sina motivval var Anna Ancher typiskt ”kvinnlig”. Hennes revir var i huvudsak det egna hemmet, trädgården, fiskarkvinnornas kök och kammare. Här, i det vardagliga, fann hon skönheten. Fångade den. Förmedlade den. Får också oss att se den. Att bli delaktiga. Och det, om något, är stor konst.

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons