Annons

Virtuell majblomma drar in stålar

När försäljningen av majblommor sköts fram till hösten på grund av coronaviruset bestämde sig Sophie Rålin för att skapa en virtuell version.
Redan första veckan har den dragit in över 100 000 kronor i donationer.
Majblomman • Publicerad 27 mars 2020
Sohpie Rålin säger att hon fått positiv respons.
Sohpie Rålin säger att hon fått positiv respons.Foto: Sophie Rålin
Majblomman 2020 är brandgul och rosa med ett stänk av gult i mitten, efter ett förslag från 12-åriga Elin Eisele från Alingsås.
Majblomman 2020 är brandgul och rosa med ett stänk av gult i mitten, efter ett förslag från 12-åriga Elin Eisele från Alingsås.Foto: Majblommans Riksförbund

– Jag började gråta. Så tacksam och glad över att det finns så många människor som vill stötta och hjälpa. Men jag vet inte om genomslagskraften hade varit lika stor om det varit ett vanligt år utan corona, säger Sophie Rålin från Växjö.

Majblomman har sålts i Sverige sedan 1907 med ändamålet att ge barn bättre villkor och motarbeta barnfattigdom, och säljs vanligen av skolelever i slutet av april.

Annons

Men i förra veckan ställdes vårens insamling in. För att uppmärksamma och upplysa om att slopandet kommer drabba många barn, startade Sophie Rålin en insamling i Facebook-gruppen "Virtuella Majblommor – för barnens skull". Riksorganisationen Majblomman tar emot swishbetalningar från gruppen.

– Just en virtuell majblomma är egentligen ingenting, men det är många barn som är beroende av majblommans pengar, och en liten grej kan förhoppningsvis hjälpa många barn, säger hon.

Sophie Rålin är själv uppvuxen under knappa förhållanden och säger att hon vet hur det är att vrida och vända på varenda slant. För två år sedan startade hon och sina döttrar "Kalashjälpen" där familjer kunde höra av sig och få hjälp med en present eller tårta som de inte hade råd med själva.

Karl Barrsjö/TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons