Annons

Tesla-teknik ska lyfta svenska fartåkare

Sverige ligger en bra bit efter toppnationerna i de alpina fartdisciplinerna.
Men kanske inte så länge till. En teknisk innovation kan ge svenska åkare stora fördelar.
Alpint • Publicerad 8 april 2020
Har Alexander Köll tagit den snabbaste vägen över hoppet i Kvitfjell? Det ska förhoppningsvis den nya tekniken kunna ge svar på. Arkivbild.
Har Alexander Köll tagit den snabbaste vägen över hoppet i Kvitfjell? Det ska förhoppningsvis den nya tekniken kunna ge svar på. Arkivbild.Foto: Stian Lysberg Solum/NTB

Ett oväntat möte mellan Eliasson Winter och Tesla-utvecklaren Thomas Vikström, båda uppväxta i Boden, ledde fram till ett samarbete som kan bli guld värt för det alpina landslaget.

– I idrottsvärlden är vi duktiga på att analysera det som redan har hänt, men inte lika duktiga på att analysera vad som skulle hända om vi gjort annorlunda. Och det är det som det här projektet syftar till, att titta på vad som kan hända med olika strategier, säger Eliasson Winter.

Annons

– Vi är definitivt först ut med det här, så jag vill inte vara jätteöppen med det.

Ingenjören Vikström, som i fjol lämnade Tesla efter nästan ett decennium, har startat företaget TNTX som nu utvecklar teknik i en virtuell värld så att alpina fartåkare i förväg ska kunna se vilken linje, i till exempel en störtloppsbana, som är snabbast.

– Man kan ge åkare alternativ och diskutera strategier med dem, vad gäller exempelvis hastigheten i dina vägval. De har byggt en mjukvara där vi kan göra en hel del analyser som vi aldrig tidigare varit nära, säger Eliasson Winter.

"Banbrytande"

Han får medhåll av alpina herrchefen Fredrik Kingstad.

– Jag tror att det är en banbrytande framtid vi är på väg att gå in i tack vare TNTX. För dem som jobbar med tekniken är det enkelt att dra vissa slutsatser, såna som vi kanske behöver flera dagar eller flera år för att kunna dra, säger Kingstad.

Den senaste säsongen hade Sverige bara två fartåkare i världscupen, Felix Monsén och Alexander Köll. Köll träffade Vikström och hans team under en dag i Beaver Creek i slutet av 2019 och luftade då sina tankar.

– Det som är grejen är att den snabbaste linjen (i backen) på papperet oftast inte är den snabbaste linjen som man realistiskt kan utföra. Som i formel 1, att det inte är den tajtaste linjen i kurvan som är den snabbaste, säger Köll.

– Jag skulle säga att hittar vi en hundradel med den här teknologin är det en succé. En hundradel kan vara skillnaden mellan att vara topp 30 (få världscuppoäng) eller inte. Eller att vara på prispallen eller inte. Varje hundradel är extremt värdefull.

"Häftigt att se"

I februari kom det första utkastet av den nya tekniken som Kingstad testat i verkligheten och gjort lite mätningar med.

– Det var häftigt att se. Ett av teamen som jobbar med det här sitter i Indien och de har sannolikt aldrig sett snö. Ändå fick de till en visuell bild av skidåkning som man faktiskt förstår, säger Kingstad.

Annons

Köll hoppas få börja använda teknologin när landslagsträningen sätter igång igen i sommar efter coronanedstängningen.

– Det här är en extremt positiv grej, säger Köll.

Även till slalom?

Första versionen av teknikverktyget handlar om de alpina fartgrenarna störtlopp och super-G och det är i landslagen som det ska användas.

– Det är också intressant hur man i framtiden kan implementera det i teknikdisciplinerna (slalom och storslalom). Ju mer precist verktyget blir desto mer kan man nyttja det över hela horisonten. Och sen har vi utbildningen av de yngre som växer upp och är mer vana vid datavärlden, om och när de ska kunna få tillgång till det här, säger Kingstad.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons