Svensken om listettan: Kämpat som ett djur
Det var 17 år sedan som den kanadensiska superstjärnan sist toppade listan med ett album. Även då var Elofsson med som låtskrivare och nu trivs han med att vara tillbaka i topp.
– Det känns ju skitkul. Jag jobbar med musik och jag är en vinnarskalle som alltid har kämpat som ett djur. Och du kommer inte längre i världen än den amerikanska topplistan, säger han i sin lilla hemmastudio på Lidingö utanför Stockholm.
När det för några år sedan stod klart att Dion ville ha ny musik slog Elofsson sig ihop med den kanadensiska låtskrivaren och Céline Dion-älskaren Liz Rodrigues. Tillsammans försökte de lista ut vilka slags låtar Dion var ute efter.
– Jag försöker alltid att krypa in under skinnet på artisten som jag jobbar med och försöker känna in vad den skulle vilja säga, säger han.
"Blir inte bättre betyg"
De trodde att stjärnan ville säga att det var dags att gå vidare med livet och att hon ville hitta nya uttryck efter maken René Angélils bortgång 2016. Resultatet blev tre låtar på skivan: "Flying on my own", "Say yes" och "Nobody’s watching". Den förstnämnda blev albumets första singel.
Kort efter att Dion fått några demoinspelningar dök ett klipp upp från Met-galan i New York 2017 där stjärnan plötsligt brast ut i sång och sjöng "Flying on my own" så att det ekade i salarna.
– Det var jävligt kul. Det blir inte bättre betyg än så från en artist, säger Elofsson.
Svensken anlitades också som producent och arbetade med Dion i studion i Las Vegas.
Jörgen Elofsson skrev sin första låt 1978 – en läsardikt i Hemmets Journal, som han tonsatte med "plinkplonk-gitarr". Efter en halvlyckad artistkarriär blev han sedan låtskrivare på heltid.
"På liv och död"
Sedan dess har han bland annat skrivit monsterhits åt Britney Spears och Westlife, haft Billboard-ettor med Kelly Clarkson och på hemmaplan har han spelat in album med Björn Skifs och Agnetha Fältskog.
– Musik har alltid varit på liv och död. För mig är musik så viktigt, säger han.
På senare tid har han haft framgångar med det svenskamerikanska stjärnskottet Rhys. Ett kvitto på att han knäckt koden även för modern popmusik, tycker den 57-årige låtskrivaren.
Den digitala utvecklingen betyder ständigt nya spelregler i musikbranschen, och den elektroniska dansmusiken har förändrat hur popmusik ska låta.
– Tänkt dig att du är grym på fotboll och har vunnit VM. Men så tar de bort gräset och nu ska du spela på asfalt, planen blir mindre och man är bara två i laget. Och det finns inga domare längre, säger Elofsson.
Tidlös musik
Samtidigt anser Elofsson att han jobbar med tidlös musik.
– Bra melodier och texter har egentligen ingen speciell tid. Texter har det förstås, man kan sjunga dem som Billie Eilish eller som Leonard Cohen, men de säger egentligen samma sak men med olika ord, säger han.
Att vara med om en listetta med Céline Dion beskriver han som att bestiga Mount Everest.
– Men sedan kommer man ner och ska jobba sig upp igen. Det är livets gång.