Svag vinstökning för Arla
Försäljningen steg till 10,5 miljarder euro, upp från 10,4 miljarder ett år tidigare. Och försäljningsprognosen för 2020 ligger på 10,4–10,8 miljarder euro.
Vinsten per kilo mjölk låg på 0:366 euro, upp från 0:364 euro ett år tidigare.
Under året vidtogs besparingsåtgärder för 110 miljoner euro i programmet Calcium, vilket var mer än målet på 75–100 miljoner euro. Därmed har besparingar på 224 miljoner euro uppnåtts sedan programmet lanserades 2018.
Målet är att till 2021 ha gjort besparingar på 400 miljoner euro.
Arlas omsättning i Sverige i fjol steg till 14,3 miljarder kronor, upp från 14 miljarder ett år tidigare.
"Våra marknadsandelar i Sverige när det gäller både ost och smör nådde återigen rekordsiffror och varumärket Arla stärktes avsevärt under 2019, speciellt kopplat till hållbarhet", skriver Patrik Hansson, chef för Arla Sverige, i en kommentar.
Förutom i Sverige finns Arla Foods i Danmark, Tyskland, Storbritannien, Luxemburg, Nederländerna och Belgien.