SAS vd spår mörka tider – aktien störtdyker
Vad gäller framtidsutsikterna spår bolaget en ökad förlust under det första kvartalet och lägre marginaler för helåret 2019/20.
Konsekvensen blir enligt SAS både lägre utbud och efterfrågan. Inbromsningen i den ekonomiska tillväxten bedöms dra ner efterfrågan på flygbiljetter och på vissa nyckelmarknader, som den svenska inrikesmarknaden, minskar resandet. Dessutom räknar bolaget med att både den svenska och den norska kronan fortsättningsvis kommer att vara svaga mot dollarn, vilket slår mot SAS resultat.
– Det är en hel del utmaningar att hantera framöver, säger Rickard Gustafson.
Inget svar om utdelning
Under den senaste tid har det kommit besked från konkurrenter som Norwegian och Ryanair om nedskärningar i kapaciteten från Sverige. Huruvida det kan vara positivt för SAS låter Rickard Gustafson vara osagt.
– Det är ett tydligt bevis för att det är en väldigt ansträngd bransch där det är svårt att leverera lönsamhet, säger han.
För helåret 2017/2018 fick aktieägarna ingen utdelning och på en fråga från TT om hur det blir för det senaste helåret vill inte Gustafson ge någon kommentar.
– Det är en fråga för styrelsen som jag inte vill spekulera i. Men, det är klart, den här intjäningsnivån för helåret kommer att göra det ansträngt, säger SAS vd Rickard Gustafson.
Tre orsaker
Fjärde kvartalet blev bättre än vd väntat sig. Vinsten före skatt landade på 1 096 miljoner kronor för fjärde kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår. Det kan jämföras med en vinst på 789 miljoner kronor samma period föregående år.
– Jag kan konstatera att fjärde kvartalet blev riktigt bra. Det har varit bra respons från kunder och vi har lyckats jobba med vårt kostnadsprogram, säger Rickard Gustafson.
Men för hela året blev nu resultatet 794 miljoner kronor, i linje med den prognos som bolaget presenterade i slutet av november men 1,3 miljarder lägre än föregående år.
Det är enligt Rickard Gustafson framför allt tre orsaker som ligger bakom det otillfredsställande helårsresultatet: pilotstrejken, svaga valutor och högre kostnader för flygbränsle.
Krävs effektivisering
Han varnar nu för att det krävs ytterligare effektivisering av verksamheten för att kunna stärka bolagets konkurrenskraft då SAS uppfyllde bara ett av tre finansiella mål för 2018/19.
– I den längre horisonten mot 2023 finns ett antal stora områden som kommer att behöva vidareutvecklas och ge stora synergier för oss, säger Rickard Gustafson.
Det handlar bland annat om att öka automatisering och digitalisering av i dag manuella processer, förbättra komplexa planeringsrutiner för exempelvis bemanning, flygplan och tekniskt underhåll samt att bolaget går mot att ha en flotta med endast en flygplanstyp.
– Det ger stora besparingar, säger Rickard Gustafson.
Totalt räknar bolaget med att åtgärderna ska kunna ge 1,5–2 miljarder kronor ytterligare i kostnadseffektivitet till 2023.