Annons

Ryanair nödbromsar på Skavsta

För få flygplan gör att Ryanair stänger sin bas vid Skavsta i Nyköping. Men beslutet innebär inte att bolaget helt slutar trafikera flygplatsen.
Dyrare flygpriser kan bli konsekvensen, tror flygexpert.
Ekonomi • Publicerad 4 december 2019
En Boeing 737-800 tillhörande Ryanair på väg in för landning på Kastrups flygplats utanför Köpenhamn. Arkivbild.
En Boeing 737-800 tillhörande Ryanair på väg in för landning på Kastrups flygplats utanför Köpenhamn. Arkivbild.Foto: Johan Nilsson/TT

Beskedet kom strax efter lunchtid. På grund av problem med leverans av Boeings flygplansmodell 737 Max vidtar nu det irländska bolaget radikala åtgärder. Nyköpings kommunalråd Urban Granström (S) fick beskedet strax innan, säger han.

– Skavsta är en viktig utvecklingsmotor för Nyköping och södra Stockholmsregionen, så det är klart, det här är ett dystert besked, säger han.

Färre anställda

Annons

Granström bekräftar att Ryanair kommer att stänga basen, med flygplan och personal på plats, men fortsätter att trafikera Skavsta.

– Skavsta är en stor arbetsgivare, men exakt vad det här beskedet innebär är för tidigt att säga. Det ligger i farans rikting att det påverkar antalet anställda, säger han.

Hur många linjer som läggs ner är oklart. I dag har Ryanair ett 30-tal flyglinjer från flygplatsen.

– Vi vet inte hur många linjer som kommer att gå från Skavsta, vi har inte fått den informationen. Det går inte heller att se på deras hemsida vilka linjer som går att boka och inte, säger Lena Josefsson på flygplatsens marknadsavdelning.

TT: Vad innebär detta för anställda vid flygplatsen?

– Antal flyg är ju det som påverkar hur mycket personal vi behöver, men i dagsläget kan vi inte säga något om det. Om de stänger ner linjer kan det innebära färre anställda, men förhoppningsvis inte.

Högre priser

Urban Granström konstaterar att Ryanair signalerar att beskedet är tillfälligt, och nu gäller det för kommunen och flygplatsen att säkerställa att passagerarunderlaget finns kvar för det fall Ryanair kommer tillbaka, påpekar han.

Det andra flygbolaget, Wizz Air, med många linjer till Östeuropa, finns kvar på Skavsta.

– De står för en tredjedel av trafiken och är i ökande, säger Granström.

Flygexperten Jan Ohlsson säger att Ryanairs flygplansbrist gör att bolaget flyttar plan till de mer lönsamma sträckorna.

Annons

En viss del av Ryanairs trafikflöde skulle kunna plockas upp av SAS och Norwegian, men då till förmodligen dyrare biljettpriser, bedömer han.

– Det här driver upp flygpriserna definitivt. De som drabbas är svenska resenärer som får dyrare biljettpriser, Nyköping och Skavsta flygplats som förlorar arbetstillfällen, säger Jan Ohlsson.

Leveransproblem

Även tyska Nürnberg avvecklas. Dessutom sänker Ryanair sin passagerarprognos för 2020 med en miljon passagerare.

"Vi beklagar att verksamheten stängs ned på dessa två flygplatser liksom att det sker mindre neddragningar vid andra flygplatser vilket helt hänger samman med leveransproblem av Boeing Max-flygplan. Vi fortsätter att arbeta med Boeing, fackförbund och påverkade flygplatser för att minimera antalet förlorade jobb".

Beskedet betyder att två flygbolag nu på kort tid valt att skära ned på sin verksamhet i Sverige.

I förra veckan meddelade Norwegian att man lägger ned alla sina långdistanslinjer från Stockholm och Köpenhamn på grund av alltför svag lönsamhet på den svenska marknaden.

Helena Wande/TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons