Annons

Realistisk fantasi i elitsoldats kängor

Jägaren blir den jagade i "Ghost recon breakpoint", där spelaren kliver in en elitsoldats kängor på en söderhavsö.
I en enorm öppen värld gäller det att dra nytta av terrängen för att överleva.
Spel • Publicerad 12 oktober 2019
Huvudfienden i "Ghost recon breakpoint" är de så kallade "wolves", vargarna. De är elitsoldater som är på jakt efter spelaren. Pressbild.
Huvudfienden i "Ghost recon breakpoint" är de så kallade "wolves", vargarna. De är elitsoldater som är på jakt efter spelaren. Pressbild.Foto: Ubisoft/TT

I "Ghost recon breakpoint" axlar spelaren rollen som en soldat i en specialstyrka som ska utreda varför kontakten med ett av världens största drönarföretag brutits. Företagets visionära ledarskap har byggt ett självförsörjande samhälle på en ö i Söderhavet, dit "Ghost recon"-styrkan skickas. Men helikoptern skjuts ned och huvudpersonen Nomad är ensam överlevande (eller en av ett fåtal överlevande i styrkan, om du spelar med vänner över nätet). I stället för att jaga fienden tvingas Nomad på flykt, hack i häl är elitstyrkan Wolves, ledd av Cole Walker (Jon Bernthal, "The punisher").

– När du rör dig i världen kan du upptäckas av en drönare, som skickar din position till Wolves. Det är upp till dig om du vill fly eller försöka att bekämpa dem. Wolves är jägarna, säger spelets regissör Eric Couzian.

Riktiga soldaters rörelser

Annons

"Ghost recon breakpoint" beskrivs som ett taktiskt skjutarspel. Ett välplacerat skott dödar fienden direkt, och för att ge en realistisk känsla används riktiga elitsoldaters rörelsemönster i spelet, fångade med "motion capture"-teknik.

"Breakpoint" är det sjunde spelet i "Ghost recons"-huvudserie, och för första gången utspelar den sig inte på en riktig plats. I 2017 års "Wildlands" var Bolivia skådeplatsen, vilket ledde till storpolitiskt tumult när landets regering lämnade in en protest mot skildringen till den franska ambassaden.

– Väljer vi en riktig plats, så kommer det alltid att vara en del missförstånd kring vad vi försöker att göra, konstaterar Couzian och fortsätter:

– Varje "Ghost recon"-spel är fiktion, det bygger alltid på "tänk om"-scenarier. Men det ska vara realistiskt, vi jobbar nära experter så att det känns trovärdigt.

Vän med terrängen

Couzian förklarar att valet av "Auroa", som ön döps till, hade att göra med att skaparna ville införa en större variation än en verklig plats kunde erbjuda.

– Vi ville att världen skulle ha en stor betydelse för de taktiska valen som du gör, säger han.

Bland annat måste spelaren ta hänsyn till lutningen på backarna – som snabbt dränerar den nya uthållighetsmätaren, och i nerförlutning kan innebära ett vådligt fall. Ett nytt skadesystem gör att spelaren kan börja halta och till slut släpa sig fram. Men terrängen kan också vara spelarens vän, där det går att gömma sig i lera, gräs, buskage och snö.

"Inte science fiction"

I den enorma öppna världen – Ubisofts hittills största i ett action/äventyrsspel – finns en mängd olika miljöer. Regnskog, tunnelnätverk och snöiga berg förekommer allihop, liksom drönarföretagets stad Liberty. Men trots att ön är påhittad har Ubisoft ansträngt sig för att få den trovärdig, bland annat genom att ge den en bakgrundshistoria, men också genom att anlita en arkitektfirma att skapa den futuristiska staden.

Drönare är också något nytt för spelserien, fler än 20 sorter har skapats.

– Vi ville inte göra ett science fiction-spel, så all teknik som finns existerar redan i dag. Det finns inget som vi själva har uppfunnit. Man kan se det redan på nyheterna i dag, där olika länders arméer visar upp sina automatiserade vapensystem, säger Couzian.

"Ghost recon breakpoint" finns ute till pc, Playstation 4 och Xbox One.

Gustav Sjöholm/TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons