Annons

Oscarsfavoriten inspirerades av Hitchcock

Det har blivit dags för årets i särklass mest hyllade film att få svensk premiär.
I våras vann sydkoreanska ”Parasit” Guldpalmen vid filmfestivalen i Cannes. Sedan dess har den tilldelats ytterligare 47 (!) internationella priser i olika kategorier och är favorit till att vinna en Oscar för bästa internationella långfilm.
Film • Publicerad 17 december 2019
Bong Joon-Hos filmer går sällan att genrebestämma. Precis så är det med Sverigeaktuella "Parasit" om två familjer som utnyttjar varandra. Arkivbild.
Bong Joon-Hos filmer går sällan att genrebestämma. Precis så är det med Sverigeaktuella "Parasit" om två familjer som utnyttjar varandra. Arkivbild.Foto: Christopher Smith
Choi Woo-Shik, regissören Bong Joon-Ho, Lee Sun Gyun, Kang-Ho Song, Lee Jung-Eun, Park So-Dam, Cho Yeo-Jeong och Chang Hyae-Jin på filmfestivalen i Cannes där "Parasit" tävlade – och vann Guldpalmen. Arkivbild.
Choi Woo-Shik, regissören Bong Joon-Ho, Lee Sun Gyun, Kang-Ho Song, Lee Jung-Eun, Park So-Dam, Cho Yeo-Jeong och Chang Hyae-Jin på filmfestivalen i Cannes där "Parasit" tävlade – och vann Guldpalmen. Arkivbild.Foto: Petros Giannakouris
Bong Joon-Ho tillsammans med Guldpalmen som han tilldelades i Cannes för "Parasit". Arkivbild.
Bong Joon-Ho tillsammans med Guldpalmen som han tilldelades i Cannes för "Parasit". Arkivbild.Foto: Vianney Le Caer

Regissören Bong Joon-Ho hade två tydliga inspirationskällor när han gjorde "Parasit".

– Min inspiration var Hitchcock – och egna upplevelser från när jag var ung, säger han till TT.

Annons

”Parasit” är en film som inte liknar någonting annat. I centrum står en mycket fattig familj. Sonen lyckas under falska förespeglingar få jobb som engelsklärare till tonårsdottern i en mycket rik familj. Han lyckas få sin syster anställd, också under falska förutsättningar, som konstlärare till den unge sonen. Och varför inte manövrera ut både familjens hushållerska och chaufför så att mamma och pappa också kan få jobb?

Inblick i överklassen

Idén fick Bong Joon-Ho när han under sin universitetstid tog jobb som privatlärare till sonen i en mycket rik och mycket strikt familj. Han berättar hur han genom detta fick en inblick i en värld som låg mycket långt ifrån den som var hans egen.

– Jag började fundera över vad som skulle hända om jag skulle försöka få in mina vänner i huset, en efter en.

Den där erfarenheten har sedan dess legat och grott hos honom, och resulterade i ”Parasit”. Även minnen från den rika familjens hus har inspirerat honom, parat med, som han säger, den ständiga inspiration han får från Alfred Hitchcocks filmer.

– Han inspirerar mig alltid på ett väldigt konstigt sätt.

Splatter-blodig och rolig

Det är omöjligt att säga att ”Parasit” tillhör en särskild genre. Den är svart komedi, den är på sitt sätt skräck, den är i slutet splatter-blodig, och den är inte minst social satir.

– Jag vill egentligen inte tänka på mig själv som pessimistisk. Men det här är en ärlig film. Jag ville verkligen kommentera hur världen av i dag ser ut. På sitt sätt sympatiserar jag med alla personerna i filmen, det finns inget svart mot vitt, alla är grå.

Om detta med att ”Parasit” är omöjlig att genrebestämma säger han med ett skratt:

– Det är en svart komedi/skräck/action/parodi/samhällskommentar-film. Jag älskar att jobba med genrefilm, jag kommer alltid att göra det. En amerikansk tidning skrev ”Bong Joon-Ho är en genre i sig själv”. Det gillade jag.

Bong Joon-Ho har tidigare gjort bland annat ”Snowpiercer” (där han hamnade i gräl med filmens amerikanske distributör Harvey Weinstein), ”Okja” och ”The host”. Det senare var en ren skräckfilm, och detta gjorde att man länge funderade om ”Parasit” verkligen skulle heta just det – eftersom titeln låter som ännu en ren skräckfilm.

– Vi valde titeln ändå, vad det handlar om är att båda familjerna är parasiter på sitt sätt, att båda utnyttjar de andra.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons