Nye Dramatenchefen: "Känner absolut en press"
Mattias Andersson har fullt upp. Inte bara med att förbereda sig inför rollen som konstnärlig ledare för Sveriges nationalscen. Dessförinnan går föreställningarna "Determinism" och "Vi som fick leva om våra liv" upp i teaterns lokaler, båda i regi av Mattias Andersson själv.
– Det är ju lite lustigt, men faktum är att pjäserna beställts långt i förväg, så det hänger inte ihop med att jag blir Dramatenchef att de går nu. Tvärtom så kommer jag att ta ett kliv tillbaka och inte regissera något på ganska lång tid då jag ser det som mitt uppdrag att fokusera på att förverkliga andras konstnärskap framöver, säger han.
Existentiellt i fokus
"Determinism", en nyskriven pjäs med urpremiär på Lilla scenen den 18 januari, ställer frågor om huruvida allt vi gör är givet från början, och i vilken grad vi själva kan påverka våra livsöden. Två personer, spelade av Evin Ahmad och Alexander Salzberger, bryter sig in i ett välinrett hem, och kastas sedan genom tid och rum och går in och ut i olika roller. Allt samtidigt som världen runt dem stadigt krymper.
"Vi som fick leva om våra liv", som tidigare har spelats på Backa teater i Göteborg, handlar om huruvida livet skulle te sig annorlunda, eller landa i samma öde, om det levdes om på nytt.
Båda har tydligt existentiella teman.
– Rent formmässigt är de extremt olika, men visst delar de tematik på något sätt. Jag gillar när min scenkonst lyckas komma åt både det avväpnande enkla och igenkännbara, gärna med humor, samtidigt som den diskuterar de stora eviga frågorna. Spännvidden däremellan är det jag är intresserad av, säger Mattias Andersson.
TT: Var det predestinerat att du skulle bli Dramatenchef?
– Jag tror inte det. Chefsjobb är inget jag suktat efter på det sättet. Det var samma när jag fick frågan om att vara konstnärlig chef på Backa, då var jag väldigt tveksam till att koppla på ett sådant åtagande på mitt konstnärskap. Men jag omformulerade tanken och kände att det ändå finns något tilltalande med ett helt hus och en ensemble att jobba med, och kanske komma ännu längre i det konstnärliga. Samma gäller nu på Dramaten, fast i ännu större skala.
Föregångaren avgick
Vid sidan av det konstnärliga har mycket av Dramatens nyrekrytering kommit att kretsa runt tidigare arbetsmiljöproblem. Dramatens tidigare chef Eirik Stubø avgick i april 2019 efter kritik mot bland annat trakasserier och tystnadskultur på teatern. Dramatens styrelse har sedan dess uttryckt stora förhoppningar om att valet av Mattias Andersson ska leda teatern i en ny riktning. Samtidigt förändras upplägget på så vis att det konstnärliga och administrativa delas upp i två tjänster, där Maria Groop Russel blir vd med ansvar för det senare.
– Jag känner absolut en press, såklart, och jag inser att det finns en förväntan. Samtidigt känner jag mig trygg i att jobbet, till skillnad mot hur det varit tidigare, är uppdelat.
– Men jag kommer jag inte att bita mig kvar i det här jobbet till varje pris. Skulle det vara så att folk inte är nöjda med det man gör så får man inse att man inte var rätt för jobbet. Att komma in som ny och infria allas önskemål, det är omöjligt.
TT: Vad är det första du kommer göra när du tillträder din nya tjänst 1 mars?
– Jag har mycket tankar i bredare mening, men just nu handlar det mest om att jag ska sätta mig in i hur allt fungerar rent organisatoriskt. Repertoaren är redan satt fram till hösten 2021, så jag tror inte att publiken kommer märka så mycket skillnad direkt. Du får fråga mig igen längre fram.