Ny koreograf får Cullbergdansare att sjunga

Kultur Artikeln publicerades
I
Foto: Urban Jörén
I "The listeners" sjunger dansarna i Cullberg, samtidigt som de skapar mer abstrakta ljud. Verket handlar om att lyssna in varandra. Pressbild.
Alma Söderberg har varit intresserad av rytm sedan hon var liten. I tio år har hon nu undersökt hur ljud, musik och dans kan samverka. Pressbild.
Foto: Nina Andersson
Alma Söderberg har varit intresserad av rytm sedan hon var liten. I tio år har hon nu undersökt hur ljud, musik och dans kan samverka. Pressbild.

Musiken och rösten gör dansarna mer fria. Det upptäckte Alma Söderberg, som i tio år har undersökt samspelet mellan musik, röst och rörelse. Nu gör hon debut som koreograf åt Cullberg, med verket "The listeners".

De nio dansarna i Cullberg (tidigare Cullbergbaletten) sjunger och gör abstrakta ljud genom hela "The listeners", som får premiär på Norrlandsoperan den 24 januari. Greppet är utmärkande för Alma Söderberg, som under tio år har undersökt relationen mellan dans och musik. Intresset startade när hon studerade flamenco i Sevilla. Men passionen för rytm började redan när hon var liten.

– Jag tror att det är kulturellt och biologiskt, hela min familj har det. Mina två bröder är trummisar och vid middagsbordet hade alla en egen rytm som man spelade på bordet.

"Dans för örat"

TT: Du gör "musik för ögat och dans för örat". Hur går det till?

– Genom att man gör ljud samtidigt som man dansar, det är min lösning. Att dansa och ljuda. Ibland betyder det att sjunga och ibland att göra rytmer, eller mer abstrakta ljud. Det är också en komposition av Henrik Wilks med, det har varit ett samspel.

– Dansarna har varit väldigt utmanade och glada över att lära sig något nytt. De är väldigt duktiga på det de gör och i början var de lite chockade över att de inte kunde använda det de var bra på. Men det tror jag att de gillade också.

"Som en gåva"

TT: Vad betyder det för dig att arbeta med Cullberg?

– Jag får jobba i en annan skala, med fler dansare och med scenografi och ljus. I frilansvärlden får man mer ta vad man har och vara flexibel.

– Jag har alltid känt till Cullbergbaletten och det har också varit ett symboliskt värde att vara en del av det – hade jag vetat det när jag var liten hade jag inte kunnat tro det. Men jag har inte haft det som ambition, det har mer hänt som en gåva.

TT: Hur förändrar det här dansen?

– Jag vet inte riktigt, jag gör mest min grej. Men jag märker att det finns mer och mer intresse för att dans och musik ska mötas på ett nytt sätt. Fler och fler unga koreografer är intresserade av att använda rösten som en naturlig del av kroppen. Det har nog att göra med att det är befriande. Många dansare har varit väldigt tystade, det har varit hierarkiskt: man ska vara tyst och dansa. Det kommer nog ur ett nytt sätt att dansa där man inte tystas.

 

Rättat: I en tidigare version av texten användes felaktigt det gamla namnet på dansensemblen.

Fakta

Fakta: Alma Söderberg

Född i Malmö. Hon har studerat på Kungliga Svenska Balettskolan och Escuela de Danza de Matilde Coral i Sevilla, där hon lärde sig flamenco. Hon tog examen i koreografi vid SNDO i Amsterdam 2011.

De senaste åren har hon varit baserad i Bryssel och har turnerat runt i Europa.

År 2016 tilldelades Alma Söderberg Thalia-priset med motiveringen att hon "presenterar en helt unik typ av scenkonst". Samma år fick hon också Konstnärsnämndens Birgit Cullberg-stipendium.

"The listeners" är en samproduktion mellan Cullberg och Norrlandsoperan, Umeå, Pact Zollverein, Essen och Hellerau, Dresden. I höst ska föreställningen turnera i Sverige.

Visa mer...