Annons

Mobilberoende Snövit i samtida danssaga

Snövit är Instagramstjärna och de små dvärgarna har blivit mobilberoende – Fredrik "Benke" Rydman placerar den klassiska sagan "Snövit" i nutid. Med dansens hjälp berättar han om vår tids bekräftelsebehov och rädsla för åldrande.
Kultur • Publicerad 10 december 2019
"Snövit" är en Instagramstjärna i Fredrik Rydmans nya uppsättning på Dansens hus. Pressbild.
"Snövit" är en Instagramstjärna i Fredrik Rydmans nya uppsättning på Dansens hus. Pressbild.Foto: Andreas Lundberg
Fredrik Rydmans "Snövit" är en modern saga om mobilberoende och bekräftelsebehov. Pressbild.
Fredrik Rydmans "Snövit" är en modern saga om mobilberoende och bekräftelsebehov. Pressbild.Foto: Kai Heimberg
Fredrik "Benke" Rydman sätter upp "Snövit". Arkivbild.
Fredrik "Benke" Rydman sätter upp "Snövit". Arkivbild.Foto: Nora Lorek/TT

"Spegel, spegel på väggen där. Säg mig vem som vackrast i landet är". Den så kända frasen har uppdaterats, när Fredrik "Benke" Rydman tar sig an "Snövit" och gör den till en modern dansföreställning. Här är det uppmärksamhet på sociala medier som den elaka styvmodern söker – i mobilen.

– Instagram är spegeln. Jag kanske inte är lika hooked som vissa andra men jag känner ändå att man måste in och titta och behovet av att bli bekräftad med likes finns där. Vad är det som styr den drivkraften och hur påverkar den mig i förhållande till omgivningen? undrar koreografen som ville utforska detta.

Annons

Det är i en svart, vit och röd scenografi – Snövits färger – som åtta personer framför sagan. Välkända berättelser är tacksamma att göra dans av, enligt Fredrik Rydman.

– Då behöver man inte ägna sig åt så mycket storytelling utan kan hitta direkt till känslorna.

Vilja bli älskad

Relationen mellan mor och dotter står i centrum i föreställningen. Tävlan uppstår när Snövit får en telefon och även hon börjar lägga upp bilder på sig själv i sociala medier. Fredrik Rydman ser den existentiella dimensionen av styvmoderns svartsjuka.

– När dottern går om henne i popularitet betyder det att hon blir nedputtad från tronen, hon kommer att dö och bli ersatt. Och det är ju fruktansvärt att inse, att man inte kommer att finnas för evigt.

Sagan är grym, med en mor som vill döda sitt barn. Det är enligt Fredrik Rydman också typiskt för gamla folksagor: de drar alla stora känslor till sin spets. Relationen må fokusera på mor och dotter och utseendekraven må se annorlunda ut för tjejer – men han tycker ändå att frågeställningarna är allmängiltiga.

Det handlar om att vilja bli älskad, och att försöka höra till. Den längtan styr också Snövit när hon möter de sju dvärgarna – som inte är Disneyversionens glada gäng, utan en grupp mobilberoende influerare på avvänjning.

– Där försöker hon passa in och då blir mobilen viktig, säger Fredrik Rydman.

Lägg bort mobilen

Ljus i händerna får symbolisera det begärliga föremålet mobilen, vilket också skapar sagans känsla av magi. Det är det ljusa ting som vi längtar efter och som förtrollar oss. Men mobilen lockar oss också bort från väsentligheterna, menar Fredrik Rydman.

– Snövit vill bara vara älskad, som alla människor, men i mobiltelefonens värld är det lätt att känna sig åsidosatt. I Sverige får nästan alla barn en telefon och det blir lättare att hitta bekräftelse där än att söka den hos familj och vänner. Telefonen drar oss längre och längre ifrån varandra, säger Rydman och lägger till:

– Alla vet det: vi behöver lägga ifrån oss telefonerna för att prata med varandra, och röra varandra. Men det är så jädra svårt.

Annons

Dansen kommer att ha flera olika uttryck. När Fredrik Rydman ingick i gruppen Bounce brann han främst för street dance. Det finns med även i den här föreställningen, men med åren har han använt sig av ett bredare spektra.

– Jag tror att jag har blivit lite friare.

Elin Swedenmark/TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons