Lönsamma kasinospelare jagas med reklam
Tre procent av svenskarna har spelat på ett nätkasino det senaste året, enligt en återkommande undersökning av svenskarnas spelvanor.
Med tanke på den enorma mängd reklam för nätkasinon som florerar så drar myndigheten slutsatsen att det rör sig om få, men väldigt lönsamma kunder som spelbolagen tjänar stora pengar på.
– Det är därför spelbolagen riktar sig mot den här typen av kundgrupper, säger Magnus Granlund.
Bristande kunskap
Snart har ett år gått sedan spelmarknaden reglerades. Men Spelinspektionens bild är att få svenskar verkar ha kännedom om det nya licenssystemet.
Fortfarande uppger sig 4 procent spela på en sajt utan svensk licens. 95 procent säger sig inte känna till hur man vet om en spelsajt är licensierad eller inte.
Åtta av tio vet inte heller var de ska vända sig om de skulle få problem med ett spelbolag.
Spelandet på utländska sajter utan licens innebär risker, enligt generaldirektör Camilla Rosenberg.
– Det finns risker med insynen i hur spelen bedrivs och återbetalningsprocenten. Hamnar man i tvist med ett sådant här bolag kan man inte få hjälp ifrån oss.
Inom kort ska myndigheten gå ut med en reklamkampanj i syfte att öka kunskapen om myndigheten.
– Det kommer att vara viktigt för oss att informera om vilka vi är, och om vilka bolag som har licens på den svenska marknaden och riskerna med olicensierat spel, säger hon, och tillägger:
– Vi måste också syna bolag som har licens så att de lever upp till regelverket, så att konsumenten kan känna sig trygg.
Få spelare pausar
Under året har 45 000 stängt av sig via myndighetens system för självavstängning, Spelpaus, men det bedöms vara en liten andel spelare som använt tjänsten.
Så många som hälften av spelarna i undersökningen uppger att de inte känner till att möjligheten finns.
Men enligt Camilla Rosenberg har tjänsten trots allt haft den önskade effekten att en del problemspelare stängt av sig.
– Vi har även hört från spelbranschen att deras omsättning gått ner i takt med att många har stängt av sig.
Framöver ska myndigheten ta in synpunkter för att utveckla tjänsten vidare.
– Vi vill få respons från de personer som har spelproblem, om vi kan utveckla registret på något sätt. Till exempel längre avstängningstid så att man inte bara plötsligt över en natt har möjlighet att spela igen.
Intensivt år
Under året har Spelinspektionen haft totalt 55 tillsynsärenden mot online- och vadhållningsbolag. 27 är fortfarande pågående, bland annat gällande penningtvätt och olovligt spel.
Hittills har 28 tillsynsärenden avslutats, varav 19 resulterat i varning och böter.
– Det har varit ett jätteintensivt år. Tillsyn tar tid och kräver omfattande utredningar, särskilt i de fall där vi behövt återkalla en licens, säger Camilla Rosenberg.
Hon påpekar att många kritiserade Spelinspektionen för att myndigheten från början var för långsam med sanktioner, sedan förbyttes kritiken till att tillsynen var för rigid.
– Men många tycker ändå att vi borde kunna göra mera, säger hon.
Flera ärenden väntar nu avslut i domstol.
– I princip allt vi har drivit har överklagats, säger Rosenberg.
Därmed har ännu inga böter kommit in från spelbolagen.