Annons

Kalmarpolitiker hoppas på mer flyg

Mer flyg till och från Kalmar är målet. Nu har Kalmar kommun och regionstyrelsen bestämt sig för att släppa in Region Kalmar som hälftenägare i Kalmar Öland Airport. Vinsten från affären ska användas för att utveckla flygplatsen.
Transport • Publicerad 5 februari 2020
(S) i Kalmar drömmer om en direktlinje till Frankfurt. Arkivbild.
(S) i Kalmar drömmer om en direktlinje till Frankfurt. Arkivbild.Foto: Michael Probst/AP Photo

Kommunstyrelsen i Kalmar fattade beslutet under tisdagen och regionstyrelsen röstade för flygplatsköp på onsdagen. Nu återstår beslut i regionfullmäktige senare i veckan för att affären ska bli verklighet, men debattens vågor går höga. V och MP är kritiska till planen och KD tycker att beslutsunderlaget är bristfälligt och vill därför att beslutet skjuts upp, rapporterar lokala medier.

En reguljär flyglinje till Frankfurt var ett vallöfte från (S) i Kalmar och kommunstyrelseordförande Johan Persson (S) ser den planerade affären som en möjlighet att uppfylla det.

Offentlig finansiering

Annons

Om den genomförs gör kommunen en vinst på 73,5 miljoner kronor och dessa ska i så fall stoppas in i flygplatsbolaget.

EU-kommissionen har pekat på Kalmar som en av de flygplatser i landet där offentlig finansiering är tillåten – flygplatsen bedöms vara av allmänt ekonomiskt intresse och har så kallat SGEI-godkännande (Services of General Economic Interest).

– Det säger något om varför flyget till och från Kalmar är så oerhört angeläget, säger Johan Persson (S) till TT.

TT: Vill ni ha ökad flygtrafik till och från Kalmar?

– Det vi tittar på är en reguljär linje till och från Tyskland.

Det är inte givet att det skulle innebära ökad belastning på miljön, menar han, eftersom alternativet i dag antingen är att först flyga från Kalmar till Stockholm och därefter ut i Europa, eller att köra bil till Köpenhamn för att flyga därifrån.

– Då tror jag att det är klimatsmartare faktiskt, att kunna flyga direkt.

Fossilfritt 2030

Han pekar också på att flygplatsen i Kalmar redan i dag ligger i framkant när det gäller inblandning av biobränsle i flygplanens drivmedel. I nya ägardirektiv för flygplatsen ska det också skrivas in att flyglinjer till och från Kalmar ska vara helt fossilfria från 2030.

Regionrådet Linda Fleetwood (V) kommer att rösta emot affären.

– Vi är i ett klimatnödläge. Jag tycker att det är helt galet att lägga 80 miljoner på att köpa en flygplats där man också pratar om att man vill utveckla fler flyglinjer.

Cecilia Klintö/TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons