Annons

Isabella Löwengrip säljer sitt livsverk

Ekonomi • Publicerad 18 februari 2020
"Efter att ha varit influenser i halva mitt liv är det särskilt roligt att kunna visa att det är möjligt att bygga starka bolag sprungen ur sociala medier". Det säger Isabella Löwengrip som efter ett turbulent år säljer sitt skönhetsföretag till Norge.
"Efter att ha varit influenser i halva mitt liv är det särskilt roligt att kunna visa att det är möjligt att bygga starka bolag sprungen ur sociala medier". Det säger Isabella Löwengrip som efter ett turbulent år säljer sitt skönhetsföretag till Norge.Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Entreprenören och influeraren Isabella Löwengrip säljer sitt skönhetsföretag Löwengrip Beauty. Köpare är det norska företaget Dermanordic, ett av Nordens största distributionsföretag av hudvård och makeup.

Köpesumman är ännu så länge okänd, men Isabella Löwengrip säger i ett pressmeddelande: "Att en ledande aktör som Dermanordic förvärvar Löwengrip är ett kvitto på att vi har utvecklat ett varumärke med produkter som står sig starka på marknaden".

Annons

Löwengrip Beauty grundades av Isabella "Blondinbella" Löwengrip och journalisten och investeraren Pingis Hadenius år 2013. De har tillsammans utvecklat skönhetsmärket Löwengrip, som i dag har över 60 produkter på marknaden inom hår- och skönhetsvård.

2018 omsatte bolaget 84 miljoner kronor, men en satsning på att etablera skönhetsbolaget i USA blev så turbulent och kostsam att den fick ställas in och drog ned vinsten rejält förra året.

"Det internationella fokuset gjorde att vi tappade på hemmamarknaden. Skandinavien är vår viktigaste marknad”, skrev Isabella Löwengrip på sin blogg i oktober.

Isabella Löwengrip kommer trots ägarbytet fortsätta att vara företagets ansikte utåt och Pingis Hadenius ska även i framtiden att arbeta aktivt i bolaget med produktutveckling och varumärkesstrategi. Företagets anställda följer med försäljningen.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons