Annons

Inrikesflyget tappade var tionde resenär

Flygresandet inom landet minskade med nio procent under 2019 jämfört med året innan, visar statistik.
Flera faktorer har påverkat utvecklingen, bland annat konjunkturen, miljödebatt och flygskatt, enligt Swedavia.
Ekonomi • Publicerad 10 januari 2020
Färre flög inrikes i fjol. Arkivbild.
Färre flög inrikes i fjol. Arkivbild.Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix / TT
Charlotte Ljunggren, direktör för marknad och kommersiell utveckling hos Swedavia.
Charlotte Ljunggren, direktör för marknad och kommersiell utveckling hos Swedavia.Foto: Jonas Dagson/TT

Enligt Charlotte Ljunggren, direktör för marknad och kommersiell utveckling hos Swedavia, sågs redan 2017 en avmattning inom inrikesflyget till följd av att affärsresenärerna flög i mindre utsträckning. Den utvecklingen har sedan fortsatt under 2018 och 2019.

– Det har tidigare varit ett högtryck på väst- och ostkusten där många arkitekter, konsulter och byggnadsingenjörer rest i jobbet. Men de flög inte i samma utsträckning under perioden för att det var fullt upp att göra på hemmaplan.

Annons

Företagen blir också mer miljömedvetna och fler väljer att hålla videokonferenser i stället för fysiska möten, förklarar hon.

På flygplatser som Kiruna och Visby har inrikesresandet däremot inte minskat.

– Där ser vi fortfarande hur otroligt viktigt flyget är, särskilt inom näringslivet, säger Charlotte Ljunggren.

Inte oväntat

Totalt sett reste drygt 40 miljoner passagerare till och från de tio flygplatserna, varav 28 miljoner utrikesresenärer. Detta enligt Swedavias statistik, som baseras på de tio flygplatser som det statliga bolaget driver.

Det innebär en minskning med fyra procent jämfört med 2018, som enligt Swedavia var ett rekordår. Då reste över 42 miljoner resenärer, och var det åttonde året i rad av obruten tillväxt på Swedavias flygplatser.

– Att det skulle komma en avmattning när man har haft en sådan enorm ökning är inte oväntat, säger Charlotte Ljunggren.

Färre flyger i Tyskland

I Tyskland har en liknande trend med färre flygresenärer noterats, rapporterar nyhetsbyrån Reuters. Den tyska flygplatsföreningen ADV spår att flygandet från tyska flygplatser minskar med 2,9 procent under 2020.

Samtidigt ökar tågresandet här i Sverige. SJ har ännu inte släppt sina helårssiffror, men trenden hittills talar sitt tydliga språk.

– Vi har helt klart märkt ett ökat intresse för klimatsmarta tågresor under 2019. De tre första kvartalen ökade antalet tågresor med SJ med tio procent. Det finns inget som tyder på att vi inte kommer se en lika stark resandeutveckling även det fjärde kvartalet, säger Anton Almqvist-Källén, presskommunikatör på SJ.

Charlotte Ljunggren tror att den lägre nivån av flygresande håller i sig även framöver.

– Den nivån vi ligger på nu med cirka 40 miljoner resenärer bedömer vi att vi kommer att ligga på även under 2020. Det är fler faktorer som ligger bakom det, bland annat konjunkturen, den svaga kronan och flygskatten som gör det dyrare för svensken att resa långt.

Fanny Hällegårdh/TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons