Annons

Fler nöjda med sin mobiloperatör

Ekonomi • Publicerad 14 oktober 2019
Mobiloperatörernas arbete för kundnöjdhet har gett resultat. Arkivbild.
Mobiloperatörernas arbete för kundnöjdhet har gett resultat. Arkivbild.Foto: Isabell Höjman/TT

Svenska mobiloperatörer har fått nöjdare kunder, enligt Svenskt kvalitetsindex (SKI). Mest nöjda är privatkunderna och enligt SKI har branschen fokuserat på just kundvård under senare år.

Mest nöjda privatkunder har Halebop följt av Hallon och Vimla. I botten av nöjdhetslistan återfinns de stora operatörerna Telenor, 3 och Telia.

Annons

"Vi ser att starka och tydliga varumärken som attraherar en specifik målgrupp generellt får höga betyg av kunderna", säger SKI:s vd Johan Parmler i ett pressmeddelande.

När det gäller företagskunder klarar sig bjässen Telia betydligt bättre och toppar nöjdhetslistan. Sämst i klassen bland företagskunderna är operatören 3.

Alla operatörer har, enligt SKI:s undersökning, över tid höjt sina betyg kring frågor om hur lätt det är att vara kund och om aktören har en tjänst som passar den tillfrågade.

Studien genomfördes under september och bygger på 1 900 intervjuer.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons