Annons

Egen paketutlämning ska locka kunder

Ett fastighetsbolag har gett sig in i hanteringen av e-handelns alla paket.
Än så länge är det en minusaffär men bolaget ser det som en möjlighet att förstå e-handeln bättre. Och förhoppningsvis locka till merköp när kunderna ändå tagit sig till galleriorna där utlämningsställen finns.
Ekonomi • Publicerad 18 augusti 2019
Leveriet samarbetar med ett flertal logistikföretag, bland andra Postnord, DHL, och DB Schenker. Tanken är att det blir smidigt för konsumenten att kunna hämta fler paket på ett och samma ställe.
Leveriet samarbetar med ett flertal logistikföretag, bland andra Postnord, DHL, och DB Schenker. Tanken är att det blir smidigt för konsumenten att kunna hämta fler paket på ett och samma ställe.Foto: Fredrik Sandberg/TT

I två shoppinggallerior erbjuder fastighetsbolaget Atrium Ljungberg paketutlämning från flera transportbolag, provrum och plats att öppna paket.

Satsningen på att erbjuda en ny slags paketutlämning är enligt fastighetsbolaget uppskattat bland konsumenter.

Annons

– De flesta som börjat hämta paket här fortsätter, och vi får ofta höra att det här är en bra lösning, berättar Atrium Ljungbergs fastighetschef Mattias Celinder, och fortsätter:

– Det som fått störst uppskattning är möjligheten att kunna öppna paket och slänga emballage, det blir hållbart och sparar tid. Provrummen var till en början inte särskilt välbesökta men fler börjar använda dem.

Små volymer – men andra fördelar

När TT besöker Leveriet, som är namnet på konceptet, i Sickla utanför Stockholm mitt i semesterperioden ekar lokalen tom. Tony Valdelid är en av få som kommer förbi.

– Jag brukar hämta paket vid ett annat livs som ligger närmare där jag bor. Den största skillnaden här är att lokalen är trevligare och att det är mindre folk. Det blir smidigare, säger han.

Pakethanteringen är ingen stor kassako för Atrium Ljungberg i dagsläget, medger Mattias Celinder. Paketströmmarna tenderar även att dämpas under semesterperioder.

Visserligen betalas en viss summa för varje hanterat paket, men än så länge är volymerna små.

– Det kostar oss mycket i dagsläget, men det finns andra fördelar som väger upp det. Vi ser det som en möjlighet att förstå kundbeteendet och e-handeln bättre.

Utgick från konsumenter

När Leveriet, som än så länge finns i Sickla och i Mobilia i Malmö, skulle utformas försökte företaget utgå från kundens upplevelse av att besöka ett paketombud.

– Ofta är det trångt, långa köer och inte den roligaste miljön. Många vill kunna öppna paketet direkt men det finns inte plats, och man har ingenstans att göra av emballage. Det ville vi ändra på.

Han tror också att den här typen av utlämningsställen kan snabba upp flödena för e-handlarna.

Annons

– Handlarna vill ha tillbaka varan så snabbt som möjligt, och här blir det flödet snabbare. Man kan öppna sina paket, prova kläder på plats, och skicka tillbaka direkt om det inte passar, i stället för att låta det ligga hemma en vecka.

Att erbjuda paketutlämning i en galleria i nära anslutning till andra butiker kan vara ett sätt att väva ihop e-handeln med den fysiska handeln.

– Vi kommer aldrig kunna stoppa e-handeln, men får vi konsumenterna att komma hit för att hämta sina paket är det stor chans att de passar på att handla något när de ändå är här.

Fanny Hällegårdh/TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons