Annons

Dom: Kissie måste flagga för reklam

Reklam • Publicerad 5 december 2019
Bloggaren "Kissie", Alexandra Nilsson.
Bloggaren "Kissie", Alexandra Nilsson.Foto: Jessica Gow/TT

Bloggaren Alexandra Nilsson, även känd som Kissie, förbjuds av Patent- och marknadsöverdomstolen att göra reklam i sociala medier utan att tydligt reklammarkera inläggen, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.

Målet handlade om tre inlägg som hon gjort för ett företags räkning och som handlade om att sälja mobiltelefoner. I fjol kom dom i första instans, som sedan överklagades.

Annons

Patent- och marknadsöverdomstolen håller med Konsumentombudsmannen (KO) om att de tre inläggen var alltför bristfälligt reklammarkerade. Det räcker inte att skriva "i samarbete med" utan det måste framgå att det är ett betalt samarbete, enligt domen. Att reklammarkeringen kommer i slutet av inslaget räcker heller inte.

"Vi är nöjda med att domstolen skärper kraven på tydlighet när det gäller reklammarkering", säger Gunnar Wikström, processråd vid KO.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons