Kultur

Dolce och det nordiska vemodet

Kultur Artikeln publicerades

Dolce

Album: Ur aska

Bolag: NORR arts

Genre: Pop

"Ur aska" är som titeln säger en ny början. Tidigare bandkonflikter är vatten under bron och Dolce står starkare än någonsin. De är mer aktuella och kända än allmänheten har koll på. Deras svidande vackra låt ”Vårvisa” dyker upp i en svensk reklamfilm för ett visst telefonbolag. De har alltså subtilt tagit sig in i våra medvetanden och är värda all uppmärksamhet. Dolce bygger sin musik utifrån en vistradition där både Fred Åkerström, Cornelis Vreeswijk och Monica Zetterlund står som ledstjärnor. Allt ramas in av en organisk bandsättning där Mattias Glavå (Anna Järvinen, Joel Alme, Dungen etc) har lagt på sin varma ljudbild som ett semiproggigt täcke. Den kompletterar Umeå-duons vassa och snyggt sävliga låtbygge alldeles utmärkt.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.