Annons

Anna Odell sätter män i gynstolen

Kan Jan Guillou tänka sig att sätta sig i en gynstol? Kan Börje Salming? I Anna Odells nya utställning "Undersökningen" utforskar hon begrepp som styrka och sårbarhet tillsammans med elva kända svenska män – och en gynstol.
Konst • Publicerad 28 januari 2020
I "Undersökningen" pratar Anna Odell om jämställdhet med inflytelserika män. "Om vi skulle kunna vidga begreppen om styrka och svaghet så tror jag att jämställdhet skulle vara lättare att uppnå, tänk om det är starkt att visa sig skör eller sårbar", säger hon. Arkivbild.
I "Undersökningen" pratar Anna Odell om jämställdhet med inflytelserika män. "Om vi skulle kunna vidga begreppen om styrka och svaghet så tror jag att jämställdhet skulle vara lättare att uppnå, tänk om det är starkt att visa sig skör eller sårbar", säger hon. Arkivbild.Foto: Fredrik Sandberg/TT
Anna Odells möte med Jan Guillou blev till det som nu är vinjettfilmen på Göteborgs filmfestival, som visas före alla filmvisningar under festivalen. Pressbild.
Anna Odells möte med Jan Guillou blev till det som nu är vinjettfilmen på Göteborgs filmfestival, som visas före alla filmvisningar under festivalen. Pressbild.Foto: Björn Larsson Rosvall

Ett gråfärgat landstingsgolv, skoskydd i blåfärgad plast och skyltar som pekar mot ett väntrum är vad som först möter besökarna i den interaktiva utställningen "Undersökningen". Vid Stigbergstorget i Göteborg har Anna Odell och hennes team byggt upp vad som vid första anblick ser ut som en exakt kopia av en vanlig vårdcentral.

På en skärm i väntrummet dyker kända svenska män, som Jan Guillou, Thomas Bodström, Göran Greider och Börje Salming upp. I ett mycket underhållande och tankeväckande samtal med Anna Odell får de svara på frågor om vad de tycker att styrka är, och vad de tycker att sårbarhet innebär. Och, till slut, om de kan tänka sig att testa att sitta i en gynstol, utan kläder på underkroppen. Några vägrar, andra tvekar. Några tackar ja direkt.

Testa gynstolen?

Annons

Samma fråga ställs sedan till besökarna, som alltså kan välja att avsluta sitt utställningsbesök med benen i vädret i en gynstol i ett separat undersökningsrum.

"Hur hamnade jag här", kanske man tänker då. Det beror på att Anna Odell fick frågan om att göra vinjettfilmen till årets upplaga av Göteborgs filmfestival, ett projekt som sedan växte.

– Temat skulle vara jämlikhet, vilket jag tyckte var svårt, det är ju oändligt. Men så fick jag idén väldigt fort att jag ville sätta män med stort inflytande i en gynstol för att den är en så stark symbolbild för en utsatt situation, säger Anna Odell.

Inga kön i bild

Poängen är inte att visa upp någons kön i bild, utan att diskutera hur männen ser på sårbarhet och vad det betyder att visa sig svag. Och om man tvekar, vad det i så fall är som skrämmer?

– Jag tyckte att det var jätteläskigt i början. Hur skulle jag lägga fram det här så att de skulle förstå att jag inte ville driva med dem? Många av de här männen är tuffa män och jag ville inte att de skulle bli förbannade och dra. Jan Guillou var den jag träffade först, men det var svårt att börja med en sådan gigant.

TT: Varför då?

– Jag hade väl en bild av honom att han säkert kan bli förbannad över saker. När han väl kom så sade han nej till gynstolen men så började han skapa en egen bild av en utsatt situation, vilket är vad som nu syns i vinjettfilmen. Det var fantastiskt och nu är jag så glad över att han var den första och att han bjöd så generöst på sina tankar och idéer.

TT: Han säger i filmen att han är beredd på att mötet ska vara "en fälla", vad tänker du om det?

– De flesta var lite rädda, men ändå glada över att bli inbjudna. Så det var ju dubbelt. Jag har en maktposition för att det är mitt verk. Men många av dem har ju mycket mer makt än vad jag har. Och om båda är osäkra uppstår ofta någonting. När saker blir konstiga då kommer man åt någonting som verkligen är sant.

Björn Larsson Rosvall
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons