Annons
Nyheter

Volvo hoppas bli större med kinesisk ägare

En historisk underskrift och ett historiskt handslag ska ge Volvo Personvagnar en ny framtid.
Nyheter • Publicerad 28 mars 2010
ETT HISTORISKT ÖGONBLICK ? Volvo sålt till Kina. Köpeavtalet undertecknades av Li Shufu, ordförande i Zhejiang Geely Holding Group, och Fords finanschef Lewis Booth. Undertecknandet bevittnades av Peter Zhang, Wang Naipeng, Mr Huang Keqina, HE Li Yizhong, Li Yizhong, it- och industriminister i Kina, Maud Olofsson, svensk vice premiärminister och minister för näringsliv och energi, Stephen Odell, Volvos vd, Scott Stewart, vd på Ford Motor Company.
ETT HISTORISKT ÖGONBLICK ? Volvo sålt till Kina. Köpeavtalet undertecknades av Li Shufu, ordförande i Zhejiang Geely Holding Group, och Fords finanschef Lewis Booth. Undertecknandet bevittnades av Peter Zhang, Wang Naipeng, Mr Huang Keqina, HE Li Yizhong, Li Yizhong, it- och industriminister i Kina, Maud Olofsson, svensk vice premiärminister och minister för näringsliv och energi, Stephen Odell, Volvos vd, Scott Stewart, vd på Ford Motor Company.Foto: Roger Lundsten / Volvo Car Corpo

I höst blir bolaget kinesiskt. Men det ska vara sig likt.

– Geely ska skydda det som är bra med Volvo, lovade Li Shufu, Geelys grundare och ordförande.

Annons

På söndagseftermiddagen skrev Ford och Zhejiang Geely Holding Group under ett definitivt avtal om försäljningen av Volvo Personvagnar. Allt fick politisk tyngd av att såväl kinesiska som svenska regeringen fanns där i form av Li Yizhong, IT- och industriminister i Kina, och näringsminister Maud Olofsson.

Men det dröjer innan Geely tar över helt. Parterna pratar nu om tredje kvartalet i år, i stället för som tidigare andra kvartalet.

Som förklaring gavs att det är många olika myndighetsprocesser i flera länder som ska klaras av.

– Det tar tid, sade Li Shufu på en presskonferens i Volvohallen där han stod mitt emellan Fords finanschef Lewis Booth och Volvochefen Stephen Odell.

Svåra frågor

Ford och Geely har kommit överens om de svåra frågorna, som hur uppdelningen av teknik mellan Ford och Volvo ska se ut, och hur länge de ska fortsätta att förse varandra med bland annat motorer.

Prislappen för Volvo PV hamnar på 1,8 miljarder dollar, cirka 13 miljarder kronor. Långt från de 50 miljarder kronor Ford betalade 1999.

– Vi är nöjda. Det var en annan värld då, säger Lewis Booth.

Geely ska också ha säkrat finansiering för att klara den löpande driften.

Mitt i alla artighetsfraser svävade frågan om vad som verkligen ska hända med Volvo Personvagnar – företaget som trots ett långt amerikanskt ägande betraktas som ursvenskt.

Annons

Li Shufus svar var tydligt formulerade för att lugna all oro.

– Volvo är Volvo och Geely är Geely, sade han.

Huvudkontor i Göteborg

Huvudkontoret ska vara kvar i Göteborg, liksom forskning- och utveckling. Tillverkningen ska inte flyttas från Sverige och Belgien. Däremot kan det bli en ny fabrik i Kina, men då bara för den lokala marknaden. Volvo ska ha en egen styrelse, ledning och vara ett självständigt bolag.

– Min tro är att fabrikerna i Göteborg och Gent ska vara kvar länge. Det förändras inte på grund av en ny ägare, sade Li Shufu.

Tidigare vd:n och styrelseordföranden i Volvo PV, Hans-Olov Olsson, ska ta plats i den nya styrelsen.

Li Shufu vill inte svara på frågan hur stort Volvo kan bli, men betonar att Volvo kommer att få en ny möjlighet att växa i Kina – världens största bilmarknad. Han liknade Volvo vid en tiger som ska släppas ut ur sin bur.

Fackligt stöd

Volvos förhållande till facken anser Li Shufu är en förebild. Facken stödjer affären, men frågan är ändå svår.

– Jag vill inte kalla det oro, men vi känner väl en viss ovisshet. Det blir ett digert jobb att informera medlemmarna om affären, säger Mikael Sällström, klubbordförande för IF Metall på Volvo PV.

Annons

Från både Göteborgs kommuns ledning och regeringen var det idel positiva tongångar.

– På sikt tror jag ändå att det här blir bra för hela bilindustrin, Volvo PV och dess anställda, säger näringsminister Maud Olofsson.

Flera andra intressenter

De andra som ville köpa:Konsortium Jakob – uppkallat efter Volvos första bil. Från början ett fackligt initiativ och endast svenska intressenter. Sedan internationellt. Backas upp av tidigare Volvochefer. I kretsen av rådgivare finns bland annat Sören Gyll. Sade i december att gruppen är beredd att lämna ett finansierat bud, men har inte fått förhandla med Ford.Konsortium Crown med gamle Volvochefen Roger Holtback och de före detta Fordcheferna Michael Dingman och Shamel Rushwin. Förklarade i december att man lagt ett bud på Volvo, men Ford har inte svarat.Från början pekades flera kinesiska bilbolag ut som intresserade av Volvo: Changan, Chery, BAIC och Geely. (TT)

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons