Varning för dolda avgifter på nätet
På nätet finns flera tjänster där du kan värdera saker, helt utan kostnad. Därför är det lätt att tro att allting är gratis. Men så är det inte.
– Vi har fått in flera anmälningar där man reagerat på att det inte framgått att tjänsten kostar pengar, säger Hans Lundin, presschef vid Konsumentverket.
Just nu kommer det många anmälningar mot Fordonspris.com och Svenskthem.net. Webbplatserna har samma upplägg som många gratistjänster av samma typ, vilket förmodligen är anledningen till att många blir lurade.
Olagligt upplägg
Råden för att inte råka illa ut är enkla:
– Var misstänksam. Gå igenom hela sidan noggrant och läs vad som står. Kostar tjänsten pengar?
Får man inte något ordentligt svar ska man akta sig för att fylla i några som helst uppgifter: personnummer, telefonnummer, adress eller bilens registreringsnummer. Annars kan en faktura på flera hundra kronor plötsligt dimpa ner i brevlådan.
Upplägget är olagligt. Enligt marknadsföringslagen måste företag vara tydliga med att ange om deras tjänster kostar pengar. Den här typen av företag brukar dessutom påstå att kunden inte har någon ångerrätt.
– Det är helt felaktigt. Den som ingår avtal på nätet har alltid 14 dagars ångerrätt enligt distans- och hemförsäljningslagen, säger Hans Lundin.
Bestrid fakturan
Men vad gör man om man inte varit försiktig och får den där fakturan man inte var beredd på?
– Du ska aldrig betala för något du inte beställt, men du ska heller aldrig riva en faktura. I stället ska du bestrida den genom att mejla eller skriva ett brev till företaget. Du ska skriva att du bestrider fakturan och att du inte ingått något avtal. Har det inte gått 14 dagar räcker det att meddela företaget att du åberopar din ångerrätt.
Företagen brukar vara snabba med att hota med inkasso och kronofogden. Många tror att det per automatik innebär att man får en betalningsanmärkning. Men så är det inte.
– Skulle det hamna hos Kronofogden så kommer de att kontakta dig. Då ska du svara att det är en felaktig faktura och skicka en kopia av bestridandet.
Kronofogden kommer inte att göra någonting så länge tvisten mellan dig och företaget inte är löst.
Så kollar du nättjänsterna Ser webbplatsen seriös ut? Många bluffsidor är ostrukturerade och har många stavfel.Kolla att det finns kontaktuppgifter till företaget.Leta noga efter prisuppgifter. Information om kostnader kan finnas gömda i exempelvis avtalsvillkoren.Kolla om Konsumentverket fått många anmälningar mot webbplatsen eller företaget.Lämna inte ut personuppgifter om du inte är säker på vad de ska användas till.
Källa: Konsumentverket (TT)