"Utan sparplanen går SAS under"
Går inte sparplanen igenom kan SAS gå omkull på några veckor, enligt en central källa. Facken är upprörda över föhandlingstonen.
Den danska tidningen Politiken erfar från flera källor att flygbolaget redan har utarbetat detaljerade krisplaner på flera hundra sidor som skissar hur bolaget ska försättas konkurs. Det finns också planer på hur strandade passagerare ska hanteras, liksom väntade köer på de skandinaviska flygplatserna.
Om inte facken går med på SAS krisplan riskerar flygbolaget konkurs. Och om ledningen inte får igenom sparplanen kan bolagets överlevnad räknas i bara några få veckor, skriver Politiken.
- Det stämmer att det inte finns pengar i kassan till att klara oss året ut, säger en centralt placerad SAS-källa till tidningen.
Att som SAS ställa ett ultimatum raserar den svenska modellen, enligt LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson.
- Skulle vi släppa för detta, var är då vår botten? Det är därför vi säger att ibland är det bättre att lägga ner en verksamhet än att försämra kollektivavtalet, säger Thorwaldsson till TT.
Enligt LO-ordföranden kan Socialdemokraterna inte ha sagt ja till lånegarantier om man verkligen förstått vad det innebar för kollektivavtalen.
- Det kan Socialdemokraterna absolut inte ställa upp på. Det kommer man inte göra, säger Karl-Petter Thorwaldsson.
2008 ingick IF Metall avtal som innebar sänkta löner, men under en begränsad tid. Det var annorlunda, enligt Thorwaldsson.
- Men facken kommer aldrig att vika ner sig. I Transport hade vi uppe det på styrelsemötet i måndags, och det var ett tydligt nej.
Klockan 12.30 i dag sätter sig SAS i förhandlingar med de åtta fackliga organisationer som representerar den flygande personalen. Enligt förhandlingsframställan från SAS kan förhandlingarna komma att pågå fram till söndag eftermiddag.
Bland kabinpersonalen råder en upprörd stämning, berättar en flygvärdinna som vill vara anonym.
- Folk är förtvivlade. Många yngre vill skriva på, de vill inte förlora sina jobb, medan andra säger att vi inte kan skriva på under de här förhållandena.
Omfattningen av försämringarna i villkoren uppdagas efter hand, säger hon. Den höjda pensionsåldern är ett exempel, som ska gälla alla som är födda 1 januari 1953 och senare.
- Det är ganska många som har räknat med att gå i pension nästa år, som då kommer att få jobba i fem år till.
En annan försämring är arbetstiden, som ska höjas till 47 timmar per vecka. Men kabinpersonalen kan få jobba ända upp till 60 timmar vid oegentligheter, enligt förslaget.
- Vad är då oegentligheter? Det framgår inte.
De flesta litar ändå till att Unionen nu ska sköta förhandlingarna på ett bra sätt, berättar hon. Inte bara för SAS personal, utan för hela den svenska arbetsmarknaden.
- Om SAS får igenom det här kan andra företag försöka samma sak. Det kan innebära försämringar för alla.
Om SAS går i konkurs innebär det en miljardsmäll för SEB, som är inlösande bank för SAS-biljetter som köpts med kort, skriver Svenska Dagbladet. Tidningen erfar att bankens åtagande för att garantera kortkundernas betalningar kan uppgå till fyra miljarder - pengar som till stor del riskerar att gå förlorade om SAS går omkull.
Uppgifterna är "kraftigt överdrivna" enligt SEB.
- De beloppen som nämns i tidningen är inte aktuella. Antalet nollor är helt fel, säger SEB:s kommunikationsdirektör Viveka Hirdman-Rydberg till TT.
Hon tillägger att att SEB är en av flera kortinlösande banker för SAS.