USA:s radiobolag NPR lämnar Twitter
Twitter har, efter massiv kritik, backat och valt att kalla bolagen för "statligt finansierade medier". Men det räcker inte för det stora och inflytelserika radionätverket NPR i USA.
Ledningen förklarar att NPR "inte längre kommer att vara aktivt på Twitter" då märkningen kan undergräva allmänhetens förtroende för att mediebolaget är oberoende och trovärdigt.
Följer utvecklingen
På Twitter har man lagt ut anvisningar för hur lyssnare enklast kan ta del av sändningarna samt vilka andra sociala medier nätverket finns på.
NPR:s centrala organisation säger samtidigt att lokala stationer och enskilda medarbetare själva får avgöra om de vill använda sig av Twitter.
Det amerikanska tv-nätverket PBS, som också är public servicebolag, meddelade på onsdagen att man centralt inte längre använder sig av Twitter.
"VI följer utvecklingen dag för dag", meddelade PBS.
Försöker vara korrekt
Även brittiska public servicebolaget BBC har reagerat kritiskt mot Twitterbeslutet. I en hastigt påkommen intervju med BBC:s USA-korrespondent för ny teknologi resonerar Musk om beslutet att stämpla mediebolagen som "statligt finansierade".
– Jag vet att BBC generellt inte är förtjust över att bli stämplad som statligt medium, sade Musk och fortsatte:
– Vi försöker att vara korrekta. Jag har stor respekt för BBC. Det här (intervjun med BBC) är ett bra sätt att kunna ställa frågor och få återkoppling om vad vi bör göra annorlunda.
Amerikanska NPR (National Public Radio) och PBS (Public Broadcasting Service) finansieras främst av årliga bidrag från det offentligt finansierade bolaget Corporation for Public Broadcasting, som är icke-vinstdrivande, samt från privata givare. BBC (British Broadcasting Corporation) får främst ekonomiskt stöd genom licensavgifter från hushåll och bolag.