Ingen konflikt inom transportbranschen
På förhand såg det besvärligt ut att komma överens eftersom Transport hade krävt så mycket mer än alla andra LO-fack.
Avtalet innebär löneökningar upp till 9,1 procent fördelat på två år, enligt facket. Arbetsgivarna menar samtidigt att att avtalet följer det så kallade märket med ett samlat avtalsvärde på 7,4 procent.
– Den sammantagna löneökningen för hela avtalsområdet är 7,4 procent, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen till TT.
Inom åkerisektorn får majoriteten av Transports medlemmar en löneökning med 4,9 procent år ett och 3,6 procent år två. I terminalsektorn får majoriteten en höjning med mellan 4,4–5,3 procent år ett och 3,5–3,8 procent år två.
Lönetariffer efter erfarenhet
– Vi har levererat ett bra och rimligt resultat, säger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande, till TT.
– I en svår tid har vi fått igenom historiskt höga löneökningar. Vi har stått upp för branschen och våra medlemmar i det tuffaste förhandlingsläget någonsin.
Löneökningarna fördelas i lönetariffer där ökningarna varierar beroende på anställningsår i branschen. Lönerna höjs från och med den 1 april 2023 och därefter görs nästa höjning 1 april 2024.
Att det råder oenighet kring ökningen beror enligt Transportföretagen på att facket i sin kommunikation valt att lyfta fram enskilda grupper ur dessa tariffer.
– De plockar ut vissa yrkesgrupper ur lönetarifferna och landar då på 9,1 procent, säger Marcus Dahlsten.
Transportavtalet omfattar omkring 4 300 företag och cirka 55 000 anställda inom åkeri- och terminalföretag.
Ställde sig utanför samordningen
Inför avtalsrörelsen hade 13 av LO:s 14 förbund samordnat sig i sina lönekrav, som låg på 4,4 procent för det kommande året. Det nya "märket" innebär en lönehöjning på 7,4 procent fördelat på två år: 4,1 procent det första året och 3,3 procent det andra året. Transport ville driva högre lönekrav och ställde sig utanför samordningen.
– Vi tyckte att de krävde för lite helt enkelt. Vi kunde inte gå med på att alla får lika lite, säger Tommy Wreeth och tillägger att han är hyfsat nöjd med det nya avtalet givet förhandlingsförutsättningarna.
Från arbetsgivarsidans perspektiv har parterna landat i en balanserad överenskommelse.
– Det har varit naturliga frågor som har diskuterats, där vi har gett och tagit, och sett till att intressen från båda sidor har tillmötesgåtts, säger Marcus Dahlsten.