Annons
Nyheter

Unga bryr sig mer om pris än miljön

Tonåringar shoppar ofta, framför allt kläder och skor. Men de flesta struntar helt i hur inköpen påverkar miljön, priset är viktigare.
Nyheter • Publicerad 7 november 2011

I första hand bryr sig shoppande ungdomar om pris och kvalitet, i andra hand trender och märken. Allra sist tänker de på miljö och etik – nästan två tredjedelar gör det aldrig eller sällan, enligt en undersökning från Konsumentverket.

– Jag tycker att det är anmärkningsvärt med tanke på att det här inte är en obildad generation. Miljödebatten kan knappast ha gått dem förbi, säger Karin Echeverri, projektledare på myndigheten.

Annons

En fjärdedel av ungdomarna uppger att de blivit missnöjda med sakerna de har köpt, men bara hälften i den gruppen gick tillbaka och klagade. Det vanligaste skälet var att de "inte orkade".

Echeverri tror att en orsak till det kan vara att kläder och skor i dag är väldigt billiga.

– Det finns en slit- och slängmentalitet. Det är enkelt att slänga och köpa en ny i stället för att klaga, säger hon.

Skillnaderna är stora när det gäller hur mycket pengar ungdomarna har att röra sig med. Drygt 10 procent har mindre än 399 kronor per månad och 16 procent har 1 600 kronor eller mer.

Tusen ungdomar i åldrarna 15–17 år deltog i undersökningen.

Ungdomars köpvanor

Flickor tänker mer på pris, medan pojkarna tänker mer på kvalitet.

Pojkar försöker dock i större utsträckning hitta billigare alternativ, till exempel på prisjämförelsesajter.

Varannan tonåring har köpt något på internet de senaste tre månaderna. Var tionde uppger dessutom att de köpt något de trodde var gratis.

Pengarna kommer från barn- eller studiebidrag, fickpengar eller lön från arbete.

Ungdomar med föräldrar som arbetar har oftare tillgång till egen lön än de som har arbetslösa föräldrar.

Källa: Konsumentverket.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons