Annons
Nyheter

Inga tekniska brister på brittiska fartyget

Två personer har anhållits misstänkta för brott efter fartygsolyckan på Östersjön. Enligt rederiet testades de positivt för alkohol eller droger.
En person hittades död i en av fartygets hytter, en saknas fortfarande.
Olycka • Publicerad 14 december 2021
Scot Carrier med skador i fören lägger till i hamnen i Ystad vid 20-tiden på måndagskvällen.
Scot Carrier med skador i fören lägger till i hamnen i Ystad vid 20-tiden på måndagskvällen.Foto: Johan Nilsson/TT
Så gick kollisionen mellan Karin Høj och Scot Carrier till.
Så gick kollisionen mellan Karin Høj och Scot Carrier till.Foto: Anders Humlebo/TT

De två personerna som frihetsberövades på måndagen har nu anhållits av åklagare på sannolika skäl misstänkta för flera brott, uppger åklagaren Tomas Olvmyr.

En brittisk medborgare i 30-årsåldern misstänks för grovt sjöfylleri, grov vårdslöshet i sjötrafik och grovt vållande till annans död. En kroatisk medborgare i 55-årsåldern misstänks för grovt sjöfylleri.

Annons

– Den ena hade vakten vid tillfället, det är han som är misstänkt för flera brott. Den andra utförde arbete i samband med att han misstänktes vara berusad. De har testat positivt i sållningsprovet men det ska verifieras, säger Tomas Olvmyr.

Han bekräftar att brittiska fartyget Scot Carrier kört in i det mindre danska Karin Høj som sedan kapsejsade. Men exakt vad den grova vårdslösheten i sjötrafik består i vill han inte säga.

Fartyg i fint skick

– Det har hållits förhör men vilka uppgifter det har gett kommer vi inte att gå in på, säger Tomas Olvmyr.

Transportstyrelsens kontroll av fartyget Scot Carrier visar att det inte har några tekniska brister.

– Vi gjorde hamnstatskontroll av Scot Carrier i går. Det finns inga tekniska brister på det fartyget, så det är något annat som fått fartygen att kollidera, säger Fredrik Hellsberg, chef för sjöfartstillsyn vid Transportstyrelsen.

Det kapsejsade Karin Høj kommer också att genomgå en teknisk kontroll. Enligt Fredrik Hellsbergs erfarenhet beror den här typen av olyckor ofta på den mänskliga faktorn.

– Sedan får vi se vad utredningen visar om de här två befälen, säger han.

Nolltolerans

Rederiet Scotline skriver på sin hemsida att besättningsmedlemmarna testades för alkohol och droger efter kollisionen och att två personer överskred den tillåtna gränsen. Rederiet påpekar vidare att man har strikta regler om nolltolerans mot alkohol och droger.

Ägarna riktar sina tankar till de drabbade och deras familjer.

Varken den brittiska eller den kroatiska medborgarens försvarare har träffat sina klienter ännu och kan inte svara på hur de ställer sig till brottsmisstankarna.

Annons

– Det är planerat förhör under dagen, säger advokaten Odd Johansson, som företräder den kroatiska medborgaren.

Under tisdagen fortsätter bärgningen av fartyget Karin Høj som sedan gårdagens krock legat upp och ned i vattnet.

– KBV002 (Kustbevakningens fartyg) har kopplat haveristen, det kommer förhoppningsvis att ske någon form av bärgning under dagen. Tanken var att dra den till Skillinge för att bärgningsföretaget ska kunna vända den. Den planen kvarstår vad jag vet, säger Victor Devinder, ledningscentralsbefäl, Kustbevakningen.

Arbetet med att vända fartyget har försenats på grund av dåligt väder och beräknas kunna påbörjas först på onsdagsmorgonen, enligt Kustbevakningen.

Hittades i fartyget

Den avlidne personen hittades död inuti fartyget Karin Høj när det genomsöktes utanför Sandhammaren på den skånska sydkusten på måndagen.

Flera myndigheter deltog i dykinsatsen, berättade Erik Svensson från Kustbevakningen vid en presskonferens i Ystad på tisdagen.

– Det var en god samverkan, man valde att ta fartyget och säkra innan vi skulle gå in för dyk, säger Svensson och förklarar att man ställde båten på botten innan man gick in.

– Vi hittade en person inne i skrovet, inne i en hytt, tog ut och bärgade och avtransporterade på bästa sätt.

Karin Høj som är 55 meter långt och 9 meter brett och med dansk flagg, kapsejsade efter en krock med den 90 meter långa och 15 meter breda brittiska Scot Carrier natten till måndagen vid halv 4-tiden.

Fakta: Fartygsolyckan på Östersjön

Vid 03.30-tiden natten till den 13 december kolliderade det brittiska fraktfartyget Scot Carrier med det danska fraktfartyget Karin Høj på Östersjön, mellan Ystad och Bornholm. Det danska fartyget kapsejsade och hamnade upp och ned i vattnet.

I sökandet efter två saknade besättningsmän deltog flera räddningsbåtar och handelsfartyg samt helikopter från Sverige och Danmark.

Efter att Karin Høj bogserats till Sandhammaren i Skåne hittades en person avliden när man sökte igenom fartyget. Den andra saknas fortfarande.

Rederiet Scotline har uppgett att besättningsmedlemmarna på det brittiska fartyget testades för alkohol och droger efter kollisionen och att två personer överskred den tillåtna gränsen.

En utredning har inletts av åklagare och två besättningsmän från det brittiska fartyget har anhållits på sannolika skäl misstänkta för flera brott.

En brittisk medborgare i 30-årsåldern misstänks för grovt sjöfylleri, grov vårdslöshet i sjötrafik och grovt vållande till annans död. En kroatisk medborgare i 55-årsåldern misstänks för grovt sjöfylleri.

Åklagaren har bekräftat att Scot Carrier kört in i det mindre danska Karin Høj som sedan kapsejsade, men i övrigt är omständigheterna kring olyckan under utredning

Transportstyrelsens kontroll av fartyget Scot Carrier har visat att det inte har några tekniska brister. Även det danska fartyget ska genomgå en teknisk kontroll.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons