Tunga krav på vässade regler för A-traktorer
I dag, onsdag, avslutas remissrundan för synpunkter på utredningen om regler för A-traktorer. Av de svar som redan flutit in vill flera se ytterligare vässningar.
Polisen vill ha kontrollbesiktning av fordonet varje år i stället för vartannat. Myndigheten vill också se en reglering på hur tungt ett fordon får vara för att omvandlas till A-traktor med hastighetsgräns på 30 kilometer i timmen.
Trafikverket och Region Dalarna vill utveckla körkortsutbildningen för AM-körkort till att omfatta tydligare inriktning mot riskbeteende på fyrhjuliga fordon.
Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, vill höja åldersgränsen för körkortsbehörighet AM (körkort för moped klass I) som krävs för att köra A-traktor, från 15 år till 16.
Hastigheten är ytterligare en fråga som kan bli föremål för diskussion. Trafikanalys och Trafikverket föreslår en höjning från 30 kilometer i timmen till 40. Andra, däribland VTI, håller fast vid Transportstyrelsens förslag om 30 kilometer i timmen.
Hösten 2021 gav regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att se över säkerhetskraven kring de ombyggda bilarna.
I november i fjol lade Transportstyrelsen fram sin utredning som bland annat innehöll krav på bilbälte, endast en passagerare per plats och vinterdäck, plus tekniska krav som ska gör det svårare att trimma fordonen.
Fakta: A-traktorer
En A-traktor är en ombyggd bil, som enligt lagen inte ska gå att köra fortare än 30 kilometer i timmen.
På några år har antalet A-traktorer fördubblats och det finns nu över 50 000 i landet, enligt Transportstyrelsen. Samtidigt har olyckorna med fordonstypen ökat.
Mellan 2017 och 2021 omkom sammanlagt sex personer i trafikolyckor där A-traktorer var inblandade. Under hösten i fjol dog fyra ungdomar inom loppet av bara tre veckor.
I slutet av 2021 gav regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att se över säkerhetskraven kring de ombyggda bilarna.
Myndighetens utredning presenteras i november i fjol och har därefter varit ute på remiss.