Annons
Nyheter

Swedish Matchs utmanare tar ny sats

Både omsättning och vinst ökar kraftigt för Sveriges näst största snustillverkare, Fiedler & Lundgren.
Nyheter • Publicerad 15 mars 2010

Med hjälp av en ny maskinlinje ska nu bolaget försöka kapa åt sig en femtedel av marknaden.

Fiedler & Lundgrens färska årsredovisning visar att omsättningen i fjol uppgick till 146 miljoner kronor. Det innebär en rejäl tillväxt, även med hänsyn tagen till att föregående räkenskapsår bara var sex månader långt. Vinsten före skatt steg med drygt 50 procent till 15 miljoner kronor.

Annons

– Vi har varit lyckosamma med våra satsningar när det gäller prissättning, och vi har haft bra produkter som konsumenterna har velat köpa, säger vd Leif Hansson till TT.

Är klar tvåa

Malmöföretaget lyckades även öka sin marknadsandel under året och kontrollerar nu runt tio procent av den svenska snusmarknaden. Fiedler & Lundgren är därmed klar tvåa efter helt dominerande Swedish Match.

Ägarskiftet i juli 2008 har enligt Hansson bidragit till framgången. Sedan dess ingår Fiedler & Lundgren i den internationella tobaksjätten British American Tobacco (BAT).

– Det är en stor internationell koncern som går in och backar upp oss med muskler, både när det gäller säljstöd och säljkraft och även finansiellt. Så det betyder väldigt mycket för oss, det ska man nog inte underskatta.

Nya marknader

Med BAT i ryggen tar nu Fiedler & Lundgren sats mot nästa mål – 2015 ska marknadsandelen i Sverige uppgå till 20 procent.

För att detta ska vara möjligt krävs en utbyggnad av snusfabriken i Malmö, och den beräknas vara klar om ett par veckor. Den nya maskinlinjen innebär att produktionen av portionssnus kan öka med runt 30 procent.

Det ska räcka för att försörja den svenska marknaden – förutsatt att satsningarna på nya marknader som Kanada och Sydafrika inte blir allt för framgångsrika.

– Det finns ju en del människor där. Så om det går bra kan det betyda ganska stora volymer, säger Leif Hansson.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons