Självmordslinjen missade en halv miljon samtal
– Jag har aldrig kommit fram nånsin. När man väl har kommit till den punkten att man försöker få hjälp så kommer det som en käftsmäll att man kommer fram till en telefonsvarare, säger en kvinna som flera gånger försökt söka hjälp, till TV4 Nyheterna.
Det finns inga siffror på hur många som väntat på att få chatta med någon men antalet bedöms även där vara stort.
Självmordslinjen som är öppen dygnet runt drivs av den ideella organisationen Mind och omkostnaderna täcks främst av donationer och pengar från stiftelser. Offentliga medel står för cirka 23 procent.
– Vi gör verkligen så gott vi kan men vi är beroende av bidrag och vi har inte resurser som det ser ut just nu att ta emot alla som söker stöd, säger Karin Schulz, generalsekreterare för Mind.
Hon vill se ett större offentligt ansvar för finansieringen.
– Jag har inga sådana besked att ge i dag men det suicidpreventiva arbetet, att förebygga självmord, är väldigt viktigt för regeringen och vi ser fram emot att föra dialog med civilsamhällesorganisationer som gör ett väldigt viktigt arbete, säger socialförsäkringsminister Jakob Forssmed (KD), till tv-kanalen.