Annons
Nyheter

SAS har skulder på 58 miljarder

SAS skulder uppgår till 58 miljarder kronor, medan de likvida medlen ligger på knappt 8 miljarder kronor. Det framgår av ett pressmeddelande från flygbolaget.
Ekonomi • Publicerad 3 augusti 2022
SAS tillgångar är 60 miljarder kronor, och skulderna nästan lika mycket. Arkivbild.
SAS tillgångar är 60 miljarder kronor, och skulderna nästan lika mycket. Arkivbild.Foto: Tor Erik Schrøder/NTB/TT

Flygbolaget SAS och dess dotterbolag som omfattas av Chapter 11-processen i USA kommer inom kort att lämna finansiell information till den amerikanska konkursdomstolen, skriver flygbolaget i ett pressmeddelande.

I samband med det offentliggörs viss finansiell information redan nu. I pressmeddelandet framgår att flygbolagets intäkter, under perioden 1 november 2021 till 30 juni 2022, var 19 miljarder kronor. Tillgångarna var på 60 miljarder, och skulderna nästan lika mycket: 58 miljarder.

Annons

De likvida medlen låg på 7,8 miljarder.

SAS har ansökt om konkursskydd i USA, ett så kallat Chapter 11-förfarande. Förfarandet innebär att SAS under en begränsad tid behöver omstrukturera sin ekonomi för att kunna betala av sina skulder. SAS behöver även ta in 9,5 miljarder kronor från investerare.

Flygjätten kommer att redovisa sin tredje kvartalsrapport den 26 augusti.

Rättat: I en tidigare version av texten fanns fel uppgift om vilken period som avses.

Fakta: Det här är Chapter 11

Chapter 11 kallas ofta för en "rekonstruktionskonkurs". Det lämpar sig för företag som vill kunna fortsätta verka men behöver tid att omstrukturera sin ekonomi för att kunna betala sina skulder.

En annan fördel med Chapter 11 är att det, på kort sikt, stoppar inkassokrav från borgenärer.

Chapter 11 kan ansökas om frivilligt, eller så kan den påtvingas om tre eller fler borgenärer lämnar in en ansökan till den amerikanska konkursdomstolen.

När ansökan är inskickad är borgenärerna tillfälligt förbjudna att vidta några åtgärder. Företaget eller individen har fyra månader på sig att komma med en omorganisationsplan, men den kan förlängas till 18 månader. Därefter kan borgenärerna föreslå rekonstruktionsplaner.

Planen är i grunden ett kontrakt mellan gäldenären och borgenären som definierar hur verksamheten ska fungera och uppfylla sina ekonomiska förpliktelser. De flesta planer inkluderar vissa neddragningar för att minska kostnaderna och frigöra tillgångar.

När ett företag eller en individ lämnar in planen röstar borgenärerna i frågan om de ska acceptera den. De är vanligtvis samarbetsvilliga eftersom nästa steg är att ansöka om en så kallad kapitel 7-konkurs – där alla tillgångar likvideras och borgenärer i värsta fall kan bli helt utan ersättning.

Källa: Debt.org, amerikansk finanshjälpsorganisation

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons