Annons
Nyheter

Saabs Kina-avtal en riktig rysare

Spelet kring Saabs avtal ser ut att bli en rysare. En kinesisk minister stödjer affären "i princip", GM säger ingenting alls och alla tycks avvakta vad andra ska göra.
Nyheter • Publicerad 1 november 2011
Saabs framtid är fortfarande oviss.
Saabs framtid är fortfarande oviss.Foto: Henrik Motgomery/Scanpix

Det kinesiska avtalet, med alla dess miljarder och behagliga förutsägelser om Saabs framtid har en rad "om".

Den mäktiga kinesiska myndigheten NDRC (Nationella utvecklings- och reformkommissionen) ska säga ja liksom Europeiska investeringsbanken, den svenska regeringen via Riksgälden, samt också BMW med sitt motoravtal med Saab. Och så då GM, General Motors,

Annons

Det är deras teknik som sitter i Saab 9–3 och 9–5. Och Saab 9–4X byggs av GM, i Mexiko.

– För GM är det här ett image-problem och ett politiskt problem, säger Michelle Krebs, amerikansk bilanalytiker till TT.

Många roller

GM vill inte vara den som fäller Saab. Men man vill också bevaka sina egna intressen.

Och då får man hålla koll på de andra. Positiva signaler från Kina sätter press även på GM att godkänna affären, tror Christer Ljungwall, docent i nationalekonomi vid Handelshögskolan i Köpenhamn. Han har stor erfarenhet från Kina som forskare och rådgivare.

– GM är en stor aktör i Kina och vill inte stöta sig med kinesiska myndigheter. Blir det klartecken från Kina blir det svårt för GM att sätta käppar i hjulet, säger han.

Kineserna svårtolkade

Hur kineserna tänker i Saab-affären är svårt att få klarhet i. Industri- och IT-minister Miao Wei säger enligt Reuters att han "i princip" stöder Pang Das och Youngmans planer på att köpa Saab. Det är den första officiella indikationen på hur regeringen i Peking ställer sig.

Vad det nu kan innebära. Christer Ljungwall tycker uttalandet är svårtolkat.

– Det ger visserligen en positiv signal, men det ska inte tas som en hundraprocentig intäkt för ett utfall i en viss riktning, säger han.

Annons

Det avgörande beslutet ska fattas av NDRC.

– Med NDRC är det så att ingen vet beslutets omfattning förrän det är officiellt, säger Christer Ljungwall.

Saabs framtidsplan

Saab Automobile tas över av Youngman (60 procent) och Pang Da (40 procent).

Två nya dotterbolag bildas i Kina – ett för tillverkning och ett för distribution.

Youngman och Pang Da har tänkt investera motsvarande cirka sex miljarder kronor de närmaste två åren, där 450 miljoner kronor ska klara Saab genom rekonstruktionen och resten ska betala leverantörer, starta fabriken och driva verksamheten.

Fram till 2017 är bolagen villiga att investera totalt 20 miljarder kronor - då ingår tillverkning i Kina och utveckling av nya modeller.

Krediten från EIB ska utnyttjas med ytterligare 63 miljoner euro. Saab har tidigare lånat 217 miljoner euro.

Nästa år väntas Saab sälja 35 000–55 000 bilar för att 2013 öka till 78 000–86 000 bilar.

2014 ska Saab gå med vinst och sälja 130 000–150 000 bilar.

Källa: Saabs rekonstruktionsplan

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons