Saabs frist skapar politisk sämja
Den månad som återstår krävs nationell samling, anser S-ledaren Mona Sahlin.
Regeringen tackar för stöd, men lovar inga nya åtgärder.
Dagen efter att Saab Automobile fått 30 dagars andhämtning – när GM ska utvärdera de intressenter som finns – kom Mona Sahlin till Trollhättan. Borta var allt gnäll på regeringen för passivitet.
– Nu gäller det att alla parter hjälps åt. Nu gäller tempo i Trollhättan. Vi har 30 dagar på oss att hjälpa till så att Saab har en framtid, sade Mona Sahlin.
Förutom att oppositionen anser att regeringen borde ha generösare villkor för statliga lån kom S-ledaren med det drastiska förslaget att regeringen borde ha tjänstemän på plats hos Saab i Trollhättan.
Inga löften
Näringsminister Maud Olofsson välkomnar stödet, utan att ge några nya konkreta löften.
– Trollhättan och Västra Götalandsregionen är ett område som har klarat att resa sig ur många kriser. Ju mer vi kan hjälpas åt att göra det, desto fortare kommer vi att klara den här omställningen, säger Maud Olofsson till TT.
Regeringen håller fast vid att det är statliga lånegarantier som kan bli aktuella. Det var också budskapet som regeringens delegation i Detroit upprepade i ett nytt möte med GM på onsdagen.
Dock inte med GM:s nye vd Edward Whitacre. Den förre vd:n Fritz Henderson lämnade oväntat sin post under styrelsemötet. Enligt amerikanska pressröster troligen på grund av en oenighet kring sättet att förändra GM, men det faktum att Saabaffären sprack kan ha varit droppen.
"Upp till GM"
De svenska regeringsrepresentanterna har under sitt besök i Detroit också haft kontakt med Saabspekulanter.
– Vi har ingen anledning att tro att det är något fel på någon av dem. Nu är det upp till GM att göra sin hemläxa och granska intressenterna, säger Per Östensson, ämnesråd på finansdepartementet.
Både Europeiska investeringsbanken (EIB) och Riksgälden bedömer att låneprocessen inte behöver börja om med en ny ägare utan kan gå snabbare att få klar. Men det krävs att en ny ägare har finansiella resurser och också i stora drag står fast vid den tidigare affärsplanen, som innebär att nästan all tillverkning koncentreras till Trollhättan.