Saab söker skydd hos domstolen
Det är bara drygt två år sedan Saab gick ur sin förra rekonstruktion då bolaget blev av med runt 10 miljarder kronor i skulder.
Den här gången tänker sig inte Saab några skuldnedskrivningar. Skulderna som enligt Victor Muller uppgår till cirka 1,4 miljarder kronor ska betalas när rekonstruktionen är klar. Förutom moderbolaget Saab Automobile gäller rekonstruktionsansökan också dotterbolaget Saab Powertrain och Saab Tools.
Inte plan A
– I dag känner jag lättnad eftersom vi kan skapa stabilitet, men jag är också ledsen för att vi kommit fram till det här. Det var inte min plan A. Men det är bättre att ha en plan B än ingen alls, säger Victor Muller och flaggar för att han också har en plan C.
Konkurs vill han inte höra talas om även om det sannolikt är vad som händer om domstolen, efter att ha grubblat på frågan fram till torsdag klockan 14, avslår ansökan.
Främsta syftet med rekonstruktionen är att bolaget får skydd mot allt det jobbiga som konkurshot och utmätningar. Dessutom får de anställda lön från staten – pengar som visserligen ska betalas tillbaka. Men först senare. Och i Mullers värld har Saabs problem löst sig då. Bara kinesiska myndigheter godkänner att Pang Da och Youngman går in som delägare och sätter in cirka 2,2 miljarder kronor. Ett sådant beslut kommer "ganska snart" hävdar Muller.
Kan bli uppsägningar
TT: Varför ska du lyckas få in tillräckligt med pengar nu när det inte har gått förut?
– Säg inte att jag inte fått in pengar. Jag har dragit in 125 miljoner euro sedan i våras, men de har kommit bitvis och inte varit tillräckligt. Om vi får ett skydd under rekonstruktionen blir det mycket lättare att få investerare att vilja satsa, säger han.
Rekonstruktionen innebär att det kan bli nödvändigt med uppsägningar, enligt Muller.
Från underleverantörerna, fackligt och politiskt håll sågs rekonstruktionsansökan som något positivt.
– Allt är bättre än konkurs för då hamnar vi leverantörer sist i kön och får ingenting, säger Fredrik Sidahl, nytillträdd vd i FKG.
Riksgäldens chef Bo Lundgren konstaterar att rekonstruktionen inte påverkar säkerheterna som finns för att staten har gått i borgen för Saabs lån i Europeiska investeringsbanken.
– Vi ser att detta sannolikt är något bra för Saab. Företaget får lite andrum och en ordnad process, säger Bo Lundgren.
Bad om ursäkt
Muller mötte också de anställda och bad åter om ursäkt. Montören Fredrik Almqvist kände sig hoppfull efter mötet.
Men juridisk expertis dömer ut rekonstruktionsplanerna.
– Det är inte meningen att rekonstruktion ska användas för att lugga staten på pengar. Hur skulle Saab kunna lyckas när man inte har pengar, ingen produktion, ingenting. Det finns inget annat än drömmar och det ska inte hålla juridiskt, säger advokat Rolf Åbjörnsson.