Annons
Nyheter

Så ska tågkaos undvikas i vinter

Tekniska förbättringar, förberedelser och bättre information till kunderna.
Nyheter • Publicerad 17 september 2012
Foto: Tomas Oneborg / SvD / SCANPIX

Det hoppas järnvägsaktörerna är receptet för att undvika tidigare vintrars tågkaos.

På måndagen träffades ett 20-tal järnvägsrepresentanter på näringsdepartementet för att stämma av läget inför vintern. 2009 och 2010 drabbades massor av resenärer då järnvägsnätet bitvis var lamslaget. Inför kommande vinter hoppas infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M), som höll i mötet, på mindre problem. Tekniska lösningar, som så kallade autodrops där tågen automatiskt släpper taget om kontaktledningarna vid fel i stället för att riva ner kilometervis, är ett exempel. Även värmeväxlar, bunkring av reservdelar och snöskydd var saker som diskuterades.

Annons

"Bättre än någonsin"

– Vi har en bättre framförhållning inför den här vintern än vad vi någonsin har haft, säger Jan Pettersson, chef för underhållsverksamheten på Trafikverket.

Förutom personal och maskiner betonade han behovet av information till resenärerna.

– Vi har sett över utrustningen och systemen så att de fungerar bättre. Det är otroligt viktigt att resenärerna får god information, inte minst vid ett störningsläge, säger Jan Pettersson.

Jens Wigren, planeringschef på SJ, säger att fler personer har anställts och befintlig personal har vidareutbildats. Ett närmare arbete mellan trafikledning och kundansvariga ska göra att en resenär som kontaktar SJ ska få bättre information om när tåget ska komma fram.

– Vi har haft väldiga kaos tidigare vintrar. Den stora skillnaden nu är att vi snabbare kommer att komma ut med rätt information, säger Jens Wigren.

Dröjer till världsklass

Sverige har i dag inte en järnväg i världsklass, tycker Catharina Elmsäter-Svärd.

– Nej, det skulle jag inte säga. Men vi har ambitionen att det skulle kunna bli, absolut, säger hon och tror att det med dagens upprustningstakt kan ske inom en tioårsperiod.

Kaosvintrar

Vintrarna 2009–2010 och 2010–2011 var riktiga kaosvintrar för tågtrafiken. För snabbtågen var punktligheten vissa månader nere under 50 procent, medan hela persontrafiken bitvis befann sig kring 75 procent.

Senaste vintern var punktligheten bättre, till stor del beroende på att den var relativt mild, med en punktlighet för fjärrtågen kring 90 procent.

Källa: Trafikverket.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons