Så lockar olicensierade spelbolag missbrukare
Efter omregleringen av spelmarknaden 2019 har lagstiftningen successivt skärpts för att begränsa den olicensierade delen av marknaden.
Sedan årsskiftet är det förbjudet att främja olovligt spel genom att till exempel göra reklam för olicensierade spelföretag eller erbjuda betallösningar till sajter utan svensk licens.
Spelinspektionen har därtill fått större befogenheter att på egen hand utreda och ingripa, men än så länge har det inte skett. Enligt Marcus Aronsson, utredare på Spelinspektionen, är det lättare sagt än gjort.
– Det är väldigt svårt att komma åt informationen om vem det är som ligger bakom de här sidorna. Det ploppar upp nya hela tiden, säger han.
Rundar lagen
Det krävs inte mer än en enkel sökning på nätet för att få upp otaliga sidor på svenska med tips och länkar till spelsajter utan licens, som inte omfattas av Spelinspektionens tjänst Spelpaus. Där är bonusarna större och spärrarna färre.
Som ett sätt att runda den nya lagstiftningen länkar sidorna numera inte direkt till de olicensierade spelbolagen.
– Det är en förändring vi har sett. Innan låg länkar till spelsidorna även på de svenska sidorna, men det gör det inte längre. Genom att man länkar till en spelsida med engelskspråkig text försöker man komma undan lagstiftningen, säger Aronsson.
– Det blir svårare för oss att säga att de har marknadsfört sig på svenska om de inte har sin marknadsföring på de svenska sidorna utan på den engelska sidan.
Många av spelbolagen har sin licens på Malta, Curaçao eller i Estland, men riktar sig trots det särskilt mot Sverige, enligt Aronsson.
Utåt sett har de inte mycket reklam. I stället når man ut via anonyma sms, som inte omfattas av blockeringen via Spelpaus, till många som redan har ett spelproblem.
– Om man ska hårdra det är det en kundgrupp som man gärna vill marknadsföra sig mot.
Byta kontaktuppgifter
Sedan Spelpaus lanserades 2019 har över 93 000 personer valt att stänga av sig från spel.
Enligt Henrik Nygren, rådgivare på Spelberoendes förening Stockholm, fungerar tjänsten för vissa. Men för någon med spelmissbruk är den knappt ett hinder.
– De som söker sig till oss har det i större utsträckning gått riktigt illa för på alla sätt, säger Henrik Nygren.
– Nästan alla som kommer till oss har provat Spelpaus och misslyckats.
Föreningen rekommenderar medlemmar att byta mejladress och telefonnummer för att undvika direktreklam från olicensierade bolag. Medlemmar uppmanas även att ladda ner någon av de betaltjänster som finns i form av programvaror som blockerar både licensierat och olicensierat spelande på nätet.
Steget före
Spelbolagen försöker däremot alltid ligga steget före, hävdar Henrik Nygren.
– Ibland märker vi att en produkt som har fungerat i flera år inte gör det längre, då får man söka sig till en annan. Och så håller man på, det är ett evigt krig.
Fakta: Spelpaus
Spelpaus är Spelinspektionens register där personer själva kan stänga av sig från allt spel hos spelbolag som har licens i Sverige. Den som stänger av sig själv ska heller inte få någon direktreklam. Över 91 000 personer hade i början av maj registrerat sig hos Spelpaus.
Spelbolagen måste kontrollera mot Spelpaus varje gång en person registrerar sig eller loggar in för spel. Spelbolagen ska även göra en sådan kontroll innan de skickar ut marknadsföring.
Under 2023 har i snitt 40,8 miljoner kontroller gjorts per dag.
Källa: Spelinspektionen
Fakta: Olicensierade spelbolag
Under 2021 spelade svenskarna för 2,4 miljarder kronor hos olicensierade spelbolag.
Andelen av det totala spelandet i Sverige som sker på licensierade spelbolag uppskattades 2021 vara 87 procent.
2020 var siffran 85 procent och 2019 var den 88 procent.
Andelen som väljer spelbolag med svensk licens för att spela på hästar ligger på 99 procent, medan andelen på onlinekasino bedöms vara så låg som 75 procent.
Källa: Statskontoret, Spelinspektionen