Annons
Nyheter

Så jämställda är de - på Twitter

En ny tjänst visar hur jämställd du är på Twitter.
Nyheter • Publicerad 2 juli 2012
Carl Bildt, Åsa Romson och Jimmie Åkesson.
Carl Bildt, Åsa Romson och Jimmie Åkesson.Foto: Scanpix

Göran Hägglund (KD) sprider mest vad andra män säger, medan Åsa Romson (MP) sprider kvinnors budskap.

Även Jimmie Åkesson (SD) sprider mest andra mäns ord medan Birgitta Ohlsson (FP) mest förmedlar vad kvinnor skriver.

Annons

Twee-q är en tjänst som undersöker hur Twitteranvändare retweetar, sprider, andra twittrares budskap.

Genom att undersöka och könsbestämma en användares senaste hundra spridningar ger tjänsten ett värde mellan 1 och 10, där 10 innebär att användaren spridit 50 inlägg från vardera könet.

– Den synliggör helt enkelt om man lyfter mer kvinnor eller män i sitt twittrande. Man kan gissa ganska bra hur olika användare ligger till, men det är kul att se. Jimmie Åkesson har 2,4, han retweetar mest män, medan (medieprofilen) Cissi Wallin och (journalisten) Jenny Strömstedt har nästan 10 i Twee-q-värde, säger Ida Östensson, grundare av jämställdhetsorganisationen Crossing Boarders som står för lanseringen av tjänsten.

Tanken är att användare själva ska använda den till att undersöka sitt spridande. Har man ett lågt värde bör man tänka över det, anser hon.

– Då bör man fundera på "varför tycker jag alltid att det som han säger är viktigare", om det är så att man sprider mest män, säger hon.

Så twittrar politikerna

Så här blev några kända politikers jämställdhetsvärde mellan 0 och 10 vid lunchtid under 2 juli. Värdet förändras i och med hur användarna retweetar, sprider, andra användares inlägg.

Twittrare Värde Andel spridda kvinnor (procent)

Anna–Karin Hatt (C) 8,4 46

Veronica Palm (S) 8,2 55

Carl Bildt (M) 7,8 56

Birgitta Ohlsson (FP) 7,4 57

Rossana Dinamarca (V) 6,6 40

Åsa Romson (MP) 3,6 73

Göran Hägglund (KD) 2,6 20

Jimmie Åkesson (SD) 2,4 19

Källa: Twee-q.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons