Resenärer får stärkt skydd vid förseningar
Genom den så kallade kom-fram-garantin har kollektivresebolagen redan tidigare haft ett ansvar att lösa missade anslutningar som uppstår på grund av trafikstörningar, men reglerna har sett olika ut beroende på färdsätt.
Det förstärkta skyddet kommer göra att resenären redan vid bokningen kommer få veta om biljetten omfattas av garantin, och också ge resenären rätt att själv boka om resan med tåg eller buss om ingen ombokning erbjudits inom hundra minuter från planerad avgång.
"Det här är väldigt positivt för resenären. Det blir tydligt och mycket enklare att hålla koll på vad som gäller" säger Maja Lindstrand, jurist vid Konsumentverket, i ett pressmeddelande.
Dessutom får resenärer rätt till ersättning för mat och dryck i förhållande till väntetiden.
Det nya skyddet är resultatet av en överenskommelse mellan Konsumentverket och samverkans- och utvecklingsföretaget Samtrafiken och börjar gälla den 7 juni.