Redare beväpnar sina fartyg
Allt fler svenska rederier tar nu saken i egna händer och väljer att ha en egen väpnad styrka ombord.
Det var i början av året som Sveriges Redareförening väckte frågan om beväpnade vakter ombord på svenska fartyg i farvatten där pirater härjar. Den snabbutreddes och utredaren kom fram till att beväpnade vakter kunde tillåtas. Men regeringen var inte nöjd.
– Några frågeställningar om svensk lagstiftning och dess jurisdiktion på internationellt vatten och andras territorialvatten behöver utredas mer, säger Sofia Karlsson, departementssekreterare på näringsdepartementet.
Hon tror att utredningen kan vara klar "någon gång under nästa år". Men man har inte ens hittat en utredare som alla inblandade departement kan bli överens om.
"Kan inte vänta"
I stället agerar allt fler redare på egen hand.
– De kan inte vänta. Vad vi vet hittills har piraterna inte tagit något fartyg med vakter ombord. De flesta rederier, som går på den rutten, har vakter, säger Håkan Friberg, vd i Sveriges Redareförening.
Wallenius med svenskflaggade båtar har sedan juni i år valt att ha beväpning på samtliga fartyg som går genom Adenviken och Indiska oceanen.
– Vi vill skydda våra sjömän från piraternas våld. Beslutet bygger på lagen om självförsvar. Vi har grundligt utrett detta, säger Peter Jodin, säkerhetsansvarig på Wallenius Lines.
Än så länge har vakterna inte behövt ingripa.
Lars Mossberg, vd på Marinvest som ofta lastar i Röda havet och Arabiska viken, säger att man "ibland" har beväpning ombord i Adenviken och Röda havet.
– Vi riskbedömer varje resa vi gör.
Väljer bort området
Andra har valt att om möjligt inte trafikera området, som Broströms och Laurin Maritime.
– Vi inte gått igenom Adenviken på 2,5 år, på det sättet har vi lyckats undvika problemet. Har vi två likvärdiga frakter så väljer vi den där vi undviker pirater, säger Mikael Laurin, vd för Laurin Maritime.
Robert Uggla, vd i Broströms:
– Det är ett dilemma för oss. Eftersom vi valt att inte ha vakter ombord har vi valt att inte gå genom den delen av Indiska oceanen. Vi anser att det är en för stor risk.
I fjol dödades åtta sjömän
Under 2010 anfölls 445 fartyg och 53 kapningar fullbordades utanför Afrikas horn.
Under 2010 kidnappades 1 180 sjömän, av dem dödades åtta.
Piraterna ska ha tjänat omkring 1,5 miljarder kronor, enligt den amerikanska organisationen One Earth Future.
Svenska rederier som regelbundet passerar Afrikas horn är exempelvis Stena Bulk, Wallenius och Svenska Orientlinjen.
Andra farvatten där pirater härjar är Sydkinesiska sjön, utanför Bangladesh och utanför Västafrika.
Källor: Sveriges Redareförening och IMB.