Polisen utreder utsläpp i t-banan
Polisen hoppas att övervakningsfilmer ska bringa klarhet i vad som orsakade utsläppet.
– Vi har tillsatt en förundersökning om försök till allmänfarlig ödeläggelse för att kunna få tillgång till övervakningsfilmerna. Det finns inga vittnesuppgifter, så videorna är det enda vi har att gå på, säger Mats Eriksson, informationsansvarig på polisen i Västerort.
Det var under natten till torsdagen utsläppet inträffade på t-banestationen. Sex–sju personer som andades in ämnet blev illamående och kände tungan domna. Men när räddningstjänstens experter sökte efter ämnet kunde de inte hitta något spår.
De drabbade mådde genast bättre sedan de fått syrgas av ambulanspersonal. Polisen tror inte att brott ligger bakom.
Tunnelbanestationerna är en utsatt miljö och utsläpp där kan bli farliga, säger forskaren Nils Plato vid Karolinska institutet. Han använder det dödliga terrorattentatet med saringas i Tokyos tunnelbana som exempel.
– Vill man sabotera så går det. Det är ett tacksamt ställe för det finns ingenstans att fly. Det värsta som kan hända hända är bränder i tunnlarna. Då har man ingen chans, säger han.
Utsläpp i tunnelbanan
Studier har visat att utsläppen av nanometersmå metallpartiklar i tunnelbanesystemet i Stockholm är tio gånger högre än gränsvärdena.
Partiklar kommer från slitage på räls, vajrar och tåg samt erosion i banvallen.
En studie hittade 35 skadliga ämnen som sprids vid rälstrafik. Bland dem finns stora mängder koppar, cancerframkallande krom och små mängder uran.
Utsläpp i tunnelbanor är ett välkänt problem sedan 100 år tillbaka. Den första studien som försökte mäta partikelutsläpp i tunnelbanesystem skrevs redan 1909.
Källa: Saeed Abbasi, KTH