Annons
Nyheter

Polis utreder brott efter färjekrock

Efter kollisionen mellan en taxibåt och en Finlandsfärja strax söder om Kapellskär i Stockholms skärgård på påskafton inleder nu polisen en förundersökning om vårdslöshet i sjötrafik.
Nyheter • Publicerad 20 april 2014
Rickard Rundgren Björk, skeppare på Sjöräddningens Rescue H Andersson, deltog i räddningsinsatsen under lördagen.
Rickard Rundgren Björk, skeppare på Sjöräddningens Rescue H Andersson, deltog i räddningsinsatsen under lördagen.Foto: Maja Suslin / TT

– Någon av skepparna har brustit i utkik. Utredningen innefattar båda två men i nuläget är ingen av dem misstänkt för brott. Vi ska förhöra dem under dagen, säger Aris Janisels, inspektör vid Sjöpolisen i Stockholm.

Polisen kommer också att förhöra taxibåtens två passagerare och gå igenom uppgifter om fart och kurs som sparats i färjan Viking Graces digitala sjökort.

Annons

– Jag har ingen aning om åt vilket åt håll det lutar. Det är möjligt att det här läggs ner, men vi måste utreda vad som hände.

Det var strax före lunchtid på påskafton som en nio meter lång taxibåt körde in i sidan på Viking Line-färjan som var på väg mot Mariehamn och Åbo. Olyckan skedde vid Marö, där dimman låg tät under förmiddagen.

Båten sjönk omedelbart och tre personer, föraren och två passagerare, hamnade i vattnet. De undsattes av privatpersoner som snabbt åkte ut till olycksplatsen, omkring 200 meter från land. De tre klarade sig fysiskt oskadda men chockades.

Mindre båtar har väjningsplikt mot färjorna och Sjöfartsverket beskriver olyckan som "exceptionell".

Kustbevakningen har åkt över olycksplatsen med ett av sina kombinationsfartyg som är utrustat med så kallad multi-beam, som är ett avancerat ekolod.

– Vi har sett i det systemet något som skulle kunna vara den havererade båten. Men vi skulle behöva gå ner med dykare eller ROV, en undervattensrobot, för att bekräfta. Men det har vi inte gjort eftersom vi inte har fått någon begäran om det, säger Johan Westberg, vakthavande befäl på ledningscentralen Nordost.

En sådan begäran skulle i så fall komma från polisen, om båten behövs i utredningen. En annan orsak att bärga båten skulle vara om den utgör en miljöfara.

Kustbevakningen har dirigerat ett spaningsflyg till området för att upptäcka eventuella oljeutsläpp från vraket.

– Om det kommer upp får man tänka till en gång extra. Det förekommer att både stora och små fartyg sjunker. Man får bedöma från fall till fall om man ska ta upp hela båten eller tömma den på bränsle, säger Johan Westberg.

Taxibåten bedöms ligga på ungefär 30 meters djup.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons