Annons
Nyheter

"Ovanligt mild säsong" för isbrytarna

Det har varit en lugn säsong för Sveriges isbrytare hittills, enligt Sjöfartsverket.
– Det är ovanligt milt, säger Amund Lindberg, driftledare vid isbrytarledningen på verket.
Sjöfart • Publicerad 5 februari 2023
Atle vid kaj i Luleå för tre år sedan. I nuläget är hon i Bottenviken. Arkivbild.
Atle vid kaj i Luleå för tre år sedan. I nuläget är hon i Bottenviken. Arkivbild.Foto: Pontus Lundahl/TT

Fyra av Sveriges fem statsisbrytare har varit i tjänst under säsongen. Atle, Frej och Ymer assisterar för närvarande i Bottenviken medan Ale i nuläget hålls standby.

Men de omkring 170 personer som jobbar med isbrytning i Sverige har haft lite att göra hittills.

Annons

– Det är extremt milt faktiskt. Vi har relativt höga temperatur kombinerat med väldigt mycket vind. Det ger inget istäcke av någon storlek, förklarar Amund Lindberg.

Den femte och största isbrytaren, Oden, ligger vid kaj i Luleå och väntar fortfarande på att sättas i drift. Men det kommer den att göra, eftersom Sjöfartsverket vill ge samtliga isbrytare och besättningar arbete under säsongen.

Sverige samarbetar med andra Östersjöländer om isbrytningen. För svensk del har man inte behövt ta hjälp, men för två veckor sedan fick Finland assistans.

– Ale säkrade den för regionen viktiga tvärstrafiken mellan Vasa och Umeå, säger Lindberg.

Den tyngsta perioden för isbrytarna ligger framöver, i mars.

– Jag tillåter mig att säga att vi hoppas på is i mars, säger Amund Lindberg.

Fakta: Sjöfartsverkets isbrytare

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.

I snitt trafikerar 3 500 fartyg Sverige under isbrytarledning varje år.

Till och från hamnarna i Bottenviken fraktas närmare tio miljoner ton varor per vinter vilket motsvarar ungefär en miljon lastbilar.

Sverige och Finland har sedan några år tillbaka ett mycket nära samarbete om isbrytningen, vilket kan innebära att det ibland är en finländsk isbrytare som assisterar trafiken till en svensk hamn och omvänt.

Källa: Sjöfartsverket

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons