Annons
Nyheter

Oroliga tider får H & M att gasa

När världsekonomin bromsar in trycker Hennes & Mauritz vd Karl-Johan Persson på gasen.
– Vi har en stor optimism när vi tittar på H & M:s framtid och därför väljer vi att öka expansionstakten, säger han.
Nyheter • Publicerad 29 september 2011
Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX

Klädjätten skruvar nu upp målet för hur många nya H & M-butiker som ska öppnas i år från 250 till 265 stycken.

Det är främst i Kina, Rumänien och Kroatien som expansionen går snabbare än planerat, och det är delvis en konsekvens av den sämre konjunkturen: Det har, enligt Persson, blivit lättare att komma över attraktiva butikslägen till bra villkor.

Annons

Växer mest i Kina

Planerna för nästa år är inte spikade, men H & M-chefen räknar med att antalet butiker kommer att fortsätta öka med 10–15 procent per år i många år framöver.

– Vi växer på samtliga marknader, även i Sverige där vi har funnits i över 60 år. Men det är klart, Kina är den marknad där vi växer mest i år och så kommer det att vara nästa år också.

TT: Hur mycket kan ni växa innan ni slår i taket?

– Jag kan och vill inte ge en exakt siffra. Men vi ser att väldigt mycket fortfarande är ogjort, även på mogna marknader. Så vi har en jättestor potential framåt.

"Hoppas det slår om"

I torsdagens delårsrapport kunde Karl-Johan Persson redovisa en betydligt bättre kvartalsvinst än vad analytiker hade förutspått, och aktien steg på börsen.

Men försäljningssiffran för september blev en liten besvikelse. Ovanligt varmt väder i stora delar av Europa har slagit mot försäljningen av höst- och vinterplagg.

TT: Kan ni ta igen det framöver?

– I de länder där det har varit lite mer normal väderlek så har vi gått väldigt starkt. Det visar att vi har bra kollektioner, bra mode, bra kvalitet och fina priser som kunderna uppskattar. Så vi får se lite grann vad som händer. Hoppas det slår om och blir lite kallare snart.

Annons

Uppsving i Grekland

H & M-chefen konstaterar att "det ser ljusare ut" när det gäller inköpskostnaderna framöver, eftersom bomullspriset har kommit ner till mer normala nivåer. Samtidigt har han "stor respekt" för det osäkra ekonomiska läget.

I skuldkrisens epicentrum, Grekland, ökade dock försäljningen med hela 46 procent det senaste kvartalet.

– Det visar att vi har en affärsmodell som fungerar även när det är som tuffast.

Hennes & Mauritz

Har 2 325 butiker

H & M hade den 31 augusti i år 2 325 butiker runt om i världen, 247 fler än vid motsvarande tidpunkt i fjol.

De försäljningsmässigt största marknaderna är Tyskland, USA, Storbritannien, Frankrike och Sverige.

Klädkedjan har omkring 87 000 medarbetare och omsatte under det senast avslutade räkenskapsåret 108 miljarder kronor.

Huvudägare i H & M, med 37,3 procent av kapitalet och 69,5 procent av rösterna, är Stefan Persson med familj.

Källa: H & M (TT

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons