Olycksplan byggdes på gymnasium
Planet hade delvis monterats vid ett gymnasium i Halmstad och skolan kan nu ställas ansvarig.
– Jag kan inte spekulera i ansvarsfrågan, säger skolchef Ann-Sofie Hammargren till TT.
Hon skickade på måndagen bakgrundsmaterial till Värmlandspolisen, som leder en utredning som kan utmynna i misstanke om vållande till annans död.
Inköpet av planet i byggmodell till Kattegattskolans fordonsprogram gjordes 2003 och för ett år sedan såldes planet för 135 000 kronor till fyra flygklubbsmedlemmar i Arvika.
– Planet levererades utan att vingarna var påsatta, säger Ann-Sofie Hammargren.
– När och var de monterades vet jag inte.
Haveriutredarna har nu spårat ett konstruktionsfel.
– När vi undersökte flygplansvrakets vingar upptäckte vi att det saknades tre bultar i vingbalkskonstruktionen, vilka enligt byggritningarna skulle varit av stål.
– De var ersatta med popnitar i aluminium, säger Staffan Ekström, teknisk utredare vid EAA, en riksorganisation för amatörbyggda flygplan, till Hallandsposten.
Enligt uppgifter från olycksplatsen nära Arvika var planet på 50–75 meters höjd när vingen lossnade.
Det ultralätta planet, en Zenair CH 701, störtade och hamnade upp och ned i en bäck.
Ultralätta flygplan
Ultralätta flygplan, med kolvmotor och högst två sitsar, utvecklades i USA på 1970-talet.
Enligt europeisk standard får ett ensitsigt ultralätt plan väga högst 300 kilo, medan ett tvåsitsigt får väga 450 kilo. Sjöflygplan får väga något mer.
Dagens ultralätta plan ser ofta ut som tyngre flygplan, av märken som Cessna eller Piper.
Det finns inga internationella regler för hur ultralätta flygplan ska konstrueras, underhållas eller godkännas.
Kunskapskraven för att få flyga ultralätta plan är lägre än för normalklassade flygplan.
Källa: Nationalencyklopedin.