Ödesdag för SAS framtid
"Strax efter midnatt överlämnade pilotföreningarna ett bud till SAS som tillmötesgår SAS på alla de områden som efterfrågats, och som gör att förhandlingarna ska kunna avslutas på ett framgångsrikt sätt", säger Jens Lippestad, ordförande för de norska SAS-piloterna och pilotföreningarnas förhandlingsledare.
Förhandlingarna i Köpenhamn inleddes i fredags och väntas pågå hela helgen. SAS har kallat till styrelsemöte under söndagen för att ta ställning till om det finns förutsättningar för att driva bolaget vidare. SAS ledning har sagt att de fackliga förhandlingarna måste vara klara till dess.
SAS har vägrat avslöja både tid och plats för mötet som kan avgöra bolagets framtid.
Piloternas bud till SAS är inte i närheten av att uppfylla ledningens krav och förhandlingarna fortsätter, erfar den danska nyhetsbyrån Ritzau.
Från förhandlingarna mellan kabinfacket och SAS rapporteras dock framgångar.
– Vi upplever en lyhördhet från SAS sida, säger en personalkälla till Ritzau.
Förhandlingarna mellan kabinfacken och SAS drog igång igen klockan 9.00 på söndagsmorgonen. De svenska kabinfacket samarbetar med sina danska och norska motsvarigheter för att försöka få fram ett nytt avtal.
– Vi har lämnat in ett gemensamt förslag, i fredags. Det är delarna i det som vi nu diskuterar. Företaget har sagt att man vill ha likadana villkor i de olika länderna och därför samverkar vi, säger Jennie Zetterström, pressekreterare på Unionen, till TT.
TT: Kommer ni att hinna nå en lösning i dag?
– Det kan jag inte svara på. Vi jobbar på med det här.
SAS konstaterar i ett pressmeddelande på förmiddagen att intensiva förhandlingar förts under de senaste dygnen. "Tyvärr finns det ingen överenskommelse med någon förening ännu," skriver bolaget.
Förhandlingarna fortsätter nu, innan SAS styrelse sammanträder senare i dag måste en lösning vara i hamn.
"På mötet ska styrelsen besluta om förutsättningarna för att genomföra planen finns. Ett fullständigt genomförande av planen är en förutsättning för att bankerna och huvudägarna ska göra en kredit tillgänglig. Fram till styrelsemötet arbetas det intensivt för att nå en överenskommelse om nya kollektivavtal, och därmed säkra SAS framtid," skriver bolaget.
SAS bekräftar för TT att förhandlingarna har återupptagits, men vill inte säga något om det bud som pilotfacken lämnade under natten.
– Vi kommenterar inte olika utspel från de fackliga föreningarna eller detaljer från förhandlingarna. Vi kommunicerar när vi har helheten på plats, säger SAS presschef Elisabeth Manzi.
Hon vill inte heller uppge var SAS styrelsemöte ska äga rum i dag, men säger att en tid och plats har bestämts.
Även pilotfackens förhandlingar är igång igen, efter att de lämnat ett förslag på nytt avtal till SAS i natt.
– Vi har lämnat ett gemensamt bud. Vi har ett och samma kollektivavtal så vi förhandlar alltid tillsammans, säger Rebecca Rosenvinge, kommunikatör på Svensk Pilotförening.
Hur budet har mottagits av SAS ledning vill hon inte kommentera.
SAS har börjat sälja delar av de tillgångar som ska dra in pengar till bolaget enligt sparplanen, skriver Dagens Industri på nätet.
I en internaffär i onsdags sålde SAS Denmark-Norway-Sweden lösöre till SAS Spare Engine AB för drygt 100 miljoner kronor, enligt en annons i lördagens Dagens Industri.
"Jag kan bara säga att det har med de meddelade försäljningarna av flygmotorer att göra" säger Sture Stölen, ansvarig för investerarrelationer på SAS, till tidningen.
SAS Spare Engine registrerades den 20 april i år och ska äga och hyra ut flygplansmotorer.
Det danska kabinfacket har kommit med förslag på nya lösningar på söndagen, skriver Ritzau. Därmed kan man vara ett steg närmare ett avtal.
Men enligt Unionen handlar det inte om något nytt bud, utan att förhandlingarna fortsätter.
– Det är vad förhandlingarna handlar om, att vi lägger fram egna förslag på besparingar. Vi försöker hitta ett sätt som gör att de anställda får rimliga villkor, samtidigt som företaget kan överleva, säger Jennie Zetterström.
– Det är ett arbete som går framåt, tillägger hon.
Om ledningen och facken inte når en lösning i dag kommer bolaget gå i konkurs, det har SAS tidigare sagt. Men det behöver inte innebära slutet för verksamheten, enligt Marie Karlsson Tuula, docent i juridik och expert på konkursrätt.
– Syftet med en konkurs är avveckling, men man har möjlighet att sälja hela eller delar av verksamheten och då kan den drivas vidare utan skulder.
Andra flygbolag kan då ta över de linjer som SAS flyger, eller så kan helt nya bolag uppstå. Det blir en slags indirekt rekonstruktion, enligt Marie Karlsson Tuula.
Dessutom finns ju alternativet för SAS att ansöka om en riktig rekonstruktion, i stället för konkurs. Då utses en rekonstruktör som ser över vilka linjer som ska behållas, hur marknadsföringen ska se ut och var kontoren ska ligga för att göra verksamheten lönsam. Den möjligheten provade exempelvis Saab, och enligt Marie Karlsson Tuula har SAS ett bättre utgångsläge.
– Man har en pågående produktion och man har kapital, även om det inte är så mycket som man skulle önska.
Kabinpersonalens förslag på avtal lever inte upp till SAS krav, uppger företaget för Ritzau.
SAS operativa direktör Flemming Jensen har tidigare i dag sagt att det bud som pilotfacken lämnade under natten är långt ifrån SAS besparingsmål.
Samtidigt förbereder sig nu företaget för det värsta. SAS har beordrat att planen ska vara fulltankade så att de kan återvända till Skandinavien, ifall en konkurs skulle bli verklighet.
– Det är korrekt. Vi har sagt att man ska tanka extra bränsle på de plan som flyger i dag, säger Elisabeth Manzi till TT.
Hon bekräftar också att man sagt åt personal som befinner sig utomlands att ha kontanter tillgängliga för att kunna bekosta sitt uppehälle.
Informationen om att SAS avvisar kabinpersonalens förslag är inget som Unionen känner till.
– Det får stå för danskarna. Vi jobbar vidare med förhandlingarna, säger Jennie Zetterström.
TT: Men ni förhandlar väl tillsammans?
– Jo, men alla ska ju skriva på. Vi har lämnat ett gemensamt förslag, men det blir aldrig exakt lika eftersom vi har olika avtal i de olika länderna.
Styrelseordförande Fritz Schur i SAS säger till Danmarks Radio att förhandlingarna med facket går väldigt dåligt, rapporterar Ritzau.
TT
Fakta: Det gäller om SAS går i konkurs
Om du har köpt en charter- eller paketresa kan du få pengar tillbaka vi resegarantin. Men den gäller inte om du köpt en reguljär flygbiljett.
Om du har köpt din biljett med kreditkort kan du enligt konsumentkreditlagen vända dig till kreditgivaren för att få tillbaka dina pengar. Har du inte ett kreditkort kan kortföretaget ha egna regler som ger rätt till ersättning.
Har du köpt en reguljärbiljett och inte handlat med kreditkort kan du kräva pengar från konkursförvaltaren. Allmänna reklamationsnämnden tar inte upp ärenden när företag har gått i konkurs.
Det finns också försäkringar mot flygbolagskonkurser, kontakta ditt försäkringsbolag för att få veta om din reseförsäkring omfattar konkursskydd.
Om du befinner dig utomlands när ett flygbolag går i konkurs och inte har pengar att köpa en annan biljett kan du få hjälp att låna pengar från ambassaden eller konsulatet.
Källa: Konsumentverket (TT)