Annons
Nyheter

Nye vdn: Gina Tricot ska dubbla omsättningen

Nye vd:n Göran Bille vill se en fördubblad omsättning för modeföretaget om fem år
Nyheter • Publicerad 13 september 2014
TRAPPAR UPP. Göran Bille har fått ett tydligt mandat att få Gina Tricot att växa, på befintliga och nya marknader, av nya huvudägaren Nordic Capital samt minoritetsägaren familjen Appelqvist.
TRAPPAR UPP. Göran Bille har fått ett tydligt mandat att få Gina Tricot att växa, på befintliga och nya marknader, av nya huvudägaren Nordic Capital samt minoritetsägaren familjen Appelqvist.Foto: 

Något visitkort har den nye vd:n ännu inte hunnit få och under de nio dagar han hunnit sitta på chefsstolen har det handlat om många möten med medarbetare för att sätta sig in i företaget. När BT besöker huvudkontoret avslutas precis ett möte med inköpschefen Anna Appelqvist där man talar om plagg och kollektioner.

– Gina Tricot har varit framgångsrika med att fånga upp storheterna i modet och lyckats få en hygglig volym på varorna. Det handlar om att få fram enskilda plagg som blir storsäljare. De enskilda plaggen och detaljerna är viktiga – med ett uttryck: retail is detail, säger Göran Bille.

Annons

Och mode riktat mot kvinnor har han stor erfarenhet av, förklarar han

– Under min tid som vd på Lindex i tio år jobbade jag mycket med dammode och även under min tid inom H&M. Innan dess arbetade jag mycket med detta. Det är min hjärtefråga. Jag är inte den som driver design, men jag har en känsla för det kommersiella i mode – vad som fungerar och inte.

Och med detta engagemang ska han alltså utveckla det kända modeföretaget vidare, efter ett framgångsrikt 00-tal, en dipp i början av 10-talet med en åter god försäljning under detta år. På frågan vad han vill förändra säger han:

– Gina Tricot har en fantastisk grund att stå på. Vi ska inte förändra, men det finns saker vi kan förädla och det finns definitivt saker vi kan göra bättre.

– Jag var ute i butiken i Knalleland nu, det är en jättefin butik – jag gick runt i alla andra butiker och de är inte tillnärmelsevis lika fina som vår. Vi har fantastiska medarbetare här på huvudkontoret som är engagerade och vill saker.

Hur vill du förbättra?

– Vi har påbörjat ett arbete med en gång, som ska ge oss en tydlig intern identitet som vi kan jobba med mellan avdelningarna. Så vi vet vem Gina är och vilken kund vi ska jobba mot, så det står skrivet på väggarna. Det handlar inte bara om design, utan till exempel den musik som spelas i butiken är kontra produkten, eller hur skyltfönstret är kontra produkten. Att vi talar samma språk i alla led mot kunden.

– Jörgen Appelqvist, min företrädare, har haft helt rätt i att det spretat för mycket där. Bolaget har haft en så fantastisk tillväxtresa, därpå ett hack i kurvan, nu finns ett jobb att göra att identifiera oss själva.

Hur är det att efterträda en vd som grundade företaget och fortfarande är delägare?

– Jörgen och Anette har kämpat väl och gjort en fantastisk resa. Nu vill nog båda två sitta på läktaren och ge goda råd via Jörgens styrelsearbete.

Annons

Sedan är den tillträdande vd:n mycket tydlig med att han vill se en ny tillväxtresa för företaget.

– De nya huvudägarna, Nordic Capital, har anställt mig för att utveckla bolaget, göra det lönsamt och få det att expandera. Man har haft fokus på kostnader och redan genomfört åtgärder där, nu handlar det om tillväxt.

Handlar det om att expandera till nya marknader?

– Till att börja med så handlar det om att fylla de vita fläckar på de marknader vi redan är i. Vi finns ju i Tyskland, men har inte så många butiker och har påbörjat en resa på den finska marknaden. I första hand handlar det om att växa i Tyskland, Finland och även Sverige, Norge och Danmark.

Var kommer Gina Tricot vara om fem år?

– Vi kommer att vara ett framgångsrikt företag, ledande i vår kundkategori. Och vi kommer att finnas på fler marknader än vi finns idag. Och vi kommer säkerligen att minst ha fördubblat vår omsättning. Det blir väl knappt fem miljarder kronor eller mer i omsättning.

På frågan hur han är som chef och vilken ledarfilosofi han har säger han.

– Jag är inte den som har tid att gå som katten kring het gröt, utan jag är ganska rak och tydlig. Många säger att jag är modig. Det handlar om att ta steg som ibland kostar men som är nödvändiga för att kunna utvecklas.

– Det ska bli jättekul att jobba här, det är en ny bäbis att rå om.

Göran Bille

Ny som: vd för Gina Tricot

Ålder: 58 år.

Bor: Håller på att flytta till Örgryte, Göteborg, från Onsala, Kungsbacka.

Familj: Fru och två barn.

Bakgrund: under 10 år vd för Lindex, och i 25 år inom H&M samt en rad chefsposter bland annat Asienansvarig och under ett år vd för H&M Rowells i Borås.

Utbildning: Civilekonom vid Karlstad och Stockholms universitet.

Uppväxt: Född i Malmö, flyttade som 10-åring till Värmland.

Valdemar Lönnroth
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons