Ny Saabplan extremt brådskande
– Det finns alltid en lösning när det finns parter som är villiga att samarbeta, säger Victor Muller.
Men tiden är på väg att rinna ut.
– Det är extremt brådskande eftersom vi har en naturlig deadline den 22 november när vi ska presentera en plan för fordringsägarna över hur vi har tänkt att betala skulderna, säger Saabs vd Victor Muller.
Telefonkontakt
På tisdagen hade han telefonkontakt med de kinesiska bolagen Youngman och Pang Da för att hitta en väg framåt sedan General Motors hårda besked på måndagen. GM sade då nej till att sälja de tekniska licenserna för Saabs nuvarande modeller om kinesiska ägare ska ta över till hundra procent.
Men det fick inte kineserna att ge upp.
– Vi jobbar med GM-frågan just nu, säger Ami Yu, chef för Pang Das utländska verksamhet.
Kan ni tänka er ett annat upplägg?
– Det kan jag inte kommentera. Vi kan ge mer information när vi är klara med vårt interna arbete, säger hon.
Muller jämkar
För drygt en vecka sedan pratade de kinesiska bolagens chefer om mångmiljardsatsningar på Saab. Storägaren Muller skulle ha varit ute ur bilden. De kinesiska bolagen hade övergett tidigare planer att bara vara delägare och i stället lagt bud på hela Saab.
Nu är Muller åter huvudperson för att jämka ihop kinesernas intressen med GM:s.
– Deras upplägg har stött på allvarliga problem med General Motors så vi måste prata om vad som kan fungera. Det är inte raketforskning att förstå att GM skulle bli svåra att övertyga, säger han.
Muller hoppas att diskussionerna med kineserna ska mynna ut i en gemensam presentation för GM. Där kan han själv vara tillbaka som framtida delägare i Saab, även om han hävdar att det inte är drivkraften.
Regeringen dörröppnare
Näringsminister Annie Lööf (C) säger att svenska regeringen följer processen "nogsamt" och "agerar dörröppnare" i kontakter med kinesiska myndigheter och GM.
– Jag tycker att det är ett tråkigt besked, säger hon om GM:s nej.
John Zeng, analytiker på LMC Automotive i Shanghai, tror att det blir svårt att få till en Saabaffär.
– Chanserna är väldigt små, säger han.
Svårigheterna stavas både GM och NDRC, det kinesiska departementet som måste godkänna affären.
Handelsbankens Kinarådgivare Frédéric Cho tror att Saabs hopp står till just NDRC.
– Om NDRC säger ja måste GM omvärdera sitt nej, säger han.