Annons
Nyheter

Ny data ska minska halkriskerna

Halkan har ställt till det i jul- och nyårstrafiken. Nu görs ett försök att effektivisera halkbekämpningen genom samkörning av data, rapporterar Sveriges Radio Ekot.
Trafik • Publicerad 1 januari 2019
Foto: Johan Nilsson / TT

Forskare har med hjälp av vägväderprognoser och information om väglaget från personbilars halksystem tagit fram ett system för att kunna förutse när och var det ska bli halt – och var saltbilar ska sättas in.

– I stället för att chauffören kör sin bestämda runda, så får man en prognos som är bestämd efter senaste information om prognosen för vägen, säger Anna Arvidsson, forskare på statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, till Ekot.

Annons

I projektet samkörs prognoser för vägväder, trafikläge och data från bilar på vägarna för att ta fram de bästa och mest effektiva rutterna för saltbilarna samt bestämma hur mycket salt som ska läggas ut.

– I dag körs bilarna enligt vissa förutbestämda rutter, men med det här systemet – när rätt åtgärd sätts in vid rätt tillfälle och plats – kommer alltså halkbekämpningen att bli mer effektiv, säger Anna Arvidsson.

Förutom ökad trafiksäkerhet är systemet mer miljövänligt, då det sprids ut mindre salt på vägarna och saltbilarna kör kortare sträckor.

Försöket har testats under två vintrar och ska fortsätta i bland annat Umeå och Enköping. Förhoppningen är att få fram ett system som fungerar i hela landet under nästa vinter.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons