Nyheter

Nu kostar det att åka till Göteborg

Nu kostar det att knö sig in i bilkön i Göteborg. På onsdagen hade trängselskatten premiär.
Nyheter • Publicerad 2 januari 2013
Foto: Claudio Bresciani / SCANPIX

– Jag är helt emot, det kostar för mycket för folk, säger taxichauffören Ali Kassal.

– Och inte bara för kunderna, det blir dyrare för alla.

Klockan 06.00 aktiverades de 36 betalstationerna runt om i Göteborg, och numera kostar det att köra in mot stan, ut från stan och även på de stora lederna.

– Det kommer nog snart att visa sig att trafiken minskar, säger Eva Rosman på Transportstyrelsen.

Kalkylerna säger att skatten ska dra in 14 miljarder på 25 år och den ska medfinansiera det omfattande infrastrukturprojektet Västsvenska paketet.

En bättre miljö och mindre trängsel är andra förhoppningar.

– Trafiken har minskat i Stockholm och utsläppen har minskat i innerstan, säger Eva Rosman.

Från åkarhåll har det framförts kritik mot orättvisan i att utländska bilar inte behöver betala.

– Det pågår en utredning på finansdepartementet som ska vara klar i februari och från politiskt håll har man sagt att utländska fordon ska beskattas, vilket kan komma tidigast 2014.

Det är en klen tröst för Ali Kassal.

– Jag vet inte om det här hjälper miljön så mycket.

– Jag kommer i alla fall att fortsätta att köra min privata bil.

Kostnaderna i Göteborg

Från och med klockan 06.00 onsdagen den 2 januari 2013 kostar det att åka in till, ut från och via Göteborg i de flesta bilar och lastbilar.

Det finns 36 betalstationer och syftet med trängselskatten är att minska trängseln, förbättra miljön och att bidra till finansieringen av det Västsvenska paketet. Stationer finns även på stora trafikleder, som E 6 och E 20.

Varje passering kostar 8, 13 eller 18 kronor beroende på tidpunkt. Max 60 kronor per dag.

Om man inte betalar kommer en tilläggsavgift på 500 kronor.

Avgift tas ut mellan 06.00 och 18.29 måndag–fredag, oavsett riktning.

Lördag, helgdag, dag före helgdag, vardagskvällar och -nätter samt hela juli är det avgiftsfritt.

Ägaren till fordonet är skattepliktig.

Utryckningsfordon, bussar över 14 ton, motorcyklar, utlandsregistrerade fordon samt militära fordon är undantagna.

Källa: Transportstyrelsen

***

Det västsvenska paketet

Trängselskatten ska medfinansiera det så kallade Västsvenska paketet, som är beräknat att kosta 34 miljarder kronor.

Trängselskatten är tänkt att bidra med 14 miljarder på 25 år.

De mest framträdande inslagen i paketet är:

Västlänken, ett järnvägsprojekt med tågtunnel som bland annat innebär en helt ny dragning av järnvägen under centrala Göteborg. Kostnad: 20 miljarder kronor.

Marieholmstunneln, en ny vägtunnel under Göta älv. Kostnad: 4,2 miljarder.

Källa: Transportstyrelsen.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.